مجله دلتا مجله دلتا .

مجله دلتا

فوايد حنا براي مو

گذاشتن حنا روي مو، از زمان جواني مادربزرگ‌هاي ما و حتي خيلي قبل‌تر از آن رايج بوده است. امروزه نيز خيلي از افراد از حنا، اين گياه پرخاصيت، براي تقويت و زيبايي موهاي خود استفاده مي‌كنند.

خواص حنا براي مو واقعا شگفت‌انگيز است. حنا يك درمان طبيعي براي ريزش مو و حفظ سلامت آن است. حنا كوتيكول‌هاي مو را درمان مي‌كند؛ در نتيجه در بهبود سلامت ريشه مو نيز موثر است كه اين امر مانع از خرد شدن تارهاي مو شده و درخشندگي موها را حفظ مي‌كند. همچنين حنا PH پوست سر را در حد متعادل نگه مي‌دارد تا از ريزش زودهنگام مو جلوگيري شود. در ضمن بسياري از مشكلات پوست سر نظير شوره و خشكي را درمان مي‌كند و مانع از سفيدي زودرس مو نيز مي‌شود. در اين مطلب مجله دلتا، فوايد حنا براي مو را بخوانيد و از اين گياه پرخاصيت براي حفظ سلامت و زيبايي موهاي خود بهره ببريد.

 

خاصيت نرم كنندگي حنا
حنا يك نرم‌كننده گياهي بسيار عالي به‌شمار مي‌آيد. حنا سبب مي‌شود تا موهايتان شفاف و براق به‌نظر برسد؛ همچنين مو را تغذيه  و آن را نرم و ابريشمي مي‌كند. بهترين راه استفاده از فوايد حنا براي نرم كردن مو، خيساندن آن در ماست ساده و سپس ماليدن آن به تمام نواحي سر است. ماست مانع از خشكي مو شده و درخشندگي تارهاي مو را سبب مي‌شود.

 

جلوگيري از ريزش مو
حنا باعث تقويت پوست سر و موي شما مي‌شود و با متعادل نگه داشتن سطح PH، از ريزش مو جلوگيري مي‌كند. همچنين حنا رشد مو را افزايش مي‌دهد و باعث بهبود بافت مو خواهد شد.

بازسازي موهاي آسيب ديده
از جمله خواص حنا تنظيم ميزان اسيدي-قليايي پوست سر و بازسازي موهاي آسيب ديده است. علاوه بر آن، حنا مي‌تواند براي درمان خارش، عفونت و شوره سر مفيد واقع شود.

 

جلوگيري از خاكستري و نازك شدن تارهاي مو
به جاي خريد محصولات گران‌قميت بازار، حنا بخريد كه يك راه‌حل جامع و مهم‌تر از آن طبيعي و گياهي، براي داشتن موهاي ضخيم و براق محسوب مي‌شود.

درمان شوره سر
حنا به عنوان يك راه درماني كاملا موثر براي شوره‌ سر نيز شناخته مي‌شود. يك يا دو قاشق چاي‌خوري تخم شنبليله را شب در آب خيس كنيد و صبح آن را بكوبيد. كمي روغن خردل را حرارت دهيد و كمي برگ حنا نيز به آن اضافه كنيد و بگذاريد خنك شود. حالا خميري كه از تخم شنبليله درست كرده‌ايد را به آن اضافه كنيد. مي‌توانيد مخلوط به‌دست آمده را از صافي رد كرده تا ذره‌هاي زبر آن خارج شود. اين روغن را يك ساعت قبل از اين كه به حمام برويد و از شامپو استفاده كنيد، به موهايتان بماليد.

پيشنهاد مطالعه: براي آشنايي با درمان شوره سر، “درمان شوره سر با روش‌هاي خانگي” را مطالعه كنيد.

براي مشاهده مطالب بيشتر از مجله گردشگري دلتا ديدن نماييد


برچسب: دلتا، مجله دلتا، مجله گردشگري،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ساعت: ۰۳:۲۷:۱۲ توسط:مجله دلتا موضوع: نظرات (0)

عمر كفش خود را بيشتر كنيد

اگر از كفشي روزانه و به‌طور مرتب استفاده كنيم، طبيعي است كه به مرور زمان كهنه و خراب مي‌شود. اما روش‌هايي نيز وجود دارد كه با استفاده از آن‌ها مي‌توانيد دوام و عمر كفش‌هاي خود را افزايش دهيد.

استفاده روزانه از كفش موجب كهنه  و فرسوده شدن آن مي‌شود. با خريد كفش نگهداري آن ضروري است تا عمرآن بيشتر شود و از همه مهم‌تر از پاها كه قلب دوم شماست به خوبي مراقبت كند. در اين مطلب مجله دلتا نكاتي را بررسي مي‌كنيم كه با توجه به آن‌ها، عمر كفش بيشتر مي‌شود.
 به كيفيت كفش توجه كنيد
كفش‌هايي كه جنس نامرغوب دارند خيلي زود خراب مي‌شوند. دوخت نامناسب نيز مي‌تواند خراب شدن زود هنگام كفش را درپي داشته باشد؛ پس هنگام خريد كفش ابتدا بايد به جنس و همچنين نوع دوخت كفش دقت كنيد.

كفش اندازه و مناسب بخريد
كفش بزرگتر و يا كوچكتر از پا نخريد و در انتخاب اندازه كفش دقت كنيد؛ زيرا اگر كفش متناسب با سايز پاي شما نباشد، عمرش كاهش مي‌يابد.

 

پاشنه پلاستيكي تهيه كنيد
اگر زياد راه مي‌رويد و يا روي پا مي‌ايستيد، پاشنه اولين قسمت از كفش است كه از بين مي‌رود . زمان خريد كفش يك جفت ته پاشنه پلاستيكي تهيه و در صورت فرسوده شدن و ظاهر شدن ميخ پاشنه، آن را جايگزين پاشنه قديمي كنيد تا كفش دوام بيشتري داشته باشد.

لايه نازكي به تخت كفش بچسبانيد
راه رفتن زياد، سبب كم شدن عمر كفش مي‌شود؛ بنابراين براي افزايش عمر كفش خود، لايه نازكي از كائوچو به تخت كفش بچسبانيد تا از جذب آب و ليز خوردن كفش نيز جلوگيري شود.

 

لكه‌هاي كفش را تميز كنيد
براي پاك كردن لكه‌هاي كفش، از دستمال نرم يا برس واكس استفاده كنيد و لكه هاي روي كفش‌ را بلافاصله پاك كنيد. لكه‌هاي نمكي به كفش‌هاي چرمي آسيب مي‌رساند؛ بنابراين با پارچه‌اي كه كمي نم دارد آن‌ها را تميز كنيد و يا براي از بين بردن لكه‌ها، يك پارچه پنبه‌اي را داخل تركيب سركه و آب كنيد و روي سطح كفش بكشيد تا زماني كه لكه محو شده و بگذاريد  كفش خشك شود. تميز كردن بلافاصله لكه هاي كفش به افزايش عمر آن كمك مي‌كند.

 

كفش را در دماي اتاق نگهداري كنيد
قرار دادن كفش‌هاي چرم در هواي گرم باعث جمع شدن آن‌ها مي‌شود؛ پس كفش‌ها را در كمدي با دماي اتاق نگهداري كنيد. هيچ‌گاه كفش نم‌دار را در جعبه قرار ندهيد؛ زيرا باعث رشد باكتري و كپك در كفش شده و بوي نامطبوع ايجاد مي‌كند.

كفش اسپرت خود را بشوييد
كفش‌هاي اسپرت خود را هر چند وقت يك بار بشوييد تا بو نگيرند. شستن كفش به افزايش عمر آن كمك مي‌كند و باعث مي‌شود تا كفش شما حالت نو به خود بگيرد.

 

كفش‌هاي خود را با فاصله در جاكفشي بگذاريد
براي محافظت از كفش‌ها، آن‌ها را در جاكفشي و با رعايت فاصله از يكديگر قرار دهيد. توجه كنيد كه كفش‌هاي چرم را كنار ورني‌ها قرار ندهيد؛ زيرا باعث رنگ دادن آن‌ها به هم مي‌شود.

پيشنهاد مطالعه: براي آشنايي با اشتباهات رايج در پوشيدن كفش، “۳ اشتباه در پوشيدن كفش مردانه” را مطالعه كنيد.

براي مشاهده مطالب بيشتر از مجله گردشگري دلتا ديدن نماييد


برچسب: دلتا، مجله دلتا، مجله گردشگري،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ساعت: ۰۳:۱۷:۴۹ توسط:مجله دلتا موضوع: نظرات (0)

كرونا و كودكان

كرونا ويروس جديد ابعاد ناشناخته زيادي دارد، ولي آن طور كه مشخص است اين ويروس فعلاً فقط بزرگسالان را درگير مي كند.

پژوهشگران چيني، با شناسايي ۹ كودك ۱ تا ۱۱ ماه بستري شده به علت كرونا، دريافتند كه ۴ كودك به تب و دو نفر به سرفه دچار شده اند. اين عوارض بسيار خفيف بود و هيچكدام از نوزادان عوارض شديد نداشتند. در اين مطلب از  مجله دلتا آخرين تحقيقات در مورد اينكه آيا ” كودكان كرونا مي گيرند؟ ” بررسي خواهيم كرد.

 

ترس كودكان از ابتلا به كرونا
كودكان معمولا با شنيدن اخبار ناگوار از بزرگتر ها و به ويژه اخبار مربوط به ويروس كرونا و ترس از پي آمد هاي آن دچار ترس و وحشت مي شوند بنابراين پدر و مادر بايد ضمن دادن آگاهي هاي لازم به كودكان در خصوص اين نوع ويروس و شيوه هاي پيشگيري، با آرامش و صادقانه با آن ها صحبت كنند به آن ها بگويند اين بيماري نوعي سرماخوردگي بسيار شديد است و بايد با رعايت موارد بهداشتي و مراقبت بيشتر سلامت خود را حفظ كنند.صحبت با كودكان و ارائه آموزش هاي لازم به آن ها در برطرف كردن ترس و وحشت آن ها جلوگيري مي كند.


 
پيشنهاد مطالعه: براي آشنايي بيشتر با اين بيماري، “علائم كرونا،آنفولانزا و سرما خوردگي” را مطالعه كنيد.

براي مشاهده مطالب بيشتر از مجله سلامتي دلتا ديدن نماييد


برچسب: سلامتي+دلتا+مجله سلامتي،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ساعت: ۰۵:۵۰:۲۵ توسط:مجله دلتا موضوع: نظرات (0)

تفاوت علائم كرونا، آنفولانزا و سرماخوردگي

اين روز ها با هر علائمي نگران مبتلا شدن به كرونا ميشويم.فراموش نكنيم كه هر عطسه يا سرفه ايي صرفا كرونا نيست.

فصل زمستان امسال با شيوع ويروس كرونا در جهان و علائم مشترك بين كرونا، آنفولانزا و سرما خوردگي باعث شده است تا تشخيص آن‌ها از يكديگر براي مردم سخت شود،در مجله دلتا به علائم اين سه بيماري پرداختيم.

علائم كرونا ويروس

عموما سرعت شروع آن تدريجي است.
تب از علائم اصلي آن است، اما لرز و سر درد كمتر گزارش شده است.
سرفه هاي خشك دومين علائم مبتلايان به ويروس كرونا است.
گلو درد هم يكي از علائم مبتلايان به كرونا است اما در بين مبتلايان كمتر گزارش شده است.
بدن درد يا درد عضلاني يكي از علائمي است كه نميتوان از آن گذشت.
آبريزش و احساس گرفتگي بيني و عطسه از علائم اصلي كرونا ويروس نيست.
بي اشتهايي در كرونا نسبتا شايع است.
درد شكم يا مشكلات گوارشي مانند اسهال ،تهوع و استفراغ بسيار نادر است.
عوامل زمينه ساز بر روي كرونا ويروس موثر است.
درد قفسه سينه و مشكلات تنفسي از علايم اصلي كرونا ويروس است.

 

علائم آنفولانزا

سرعت شروع آن ناگهاني است و غافلگيرتان ميكند.تب و لرز و سر درد در آنفولانزا بسيارگزارش شده است.
سرفه هاي مرطوب دومين علائم مبتلايان به آنفولانزا است كه بسيار گزارش شده است.
گلو درد و درد عضلاني، سومين و چهارمين علائم شايع درآنفولانزا است.
آبريزش و احساس گرفتگي بيني و عطسه نادر است.
بي اشتهايي در آنفولانزا بسيار گزارش شده است.
تهوع ، اسهال و استفراغ پنجمين علت شايع ابتلا به آنفولانزا است.
عوامل زمينه ساز كاملا موثر است.
درد قفسه سينه و مشكلات تنفسي از علائم شايع اما خفيف آنفولانزا است.


علائم سرماخوردگي

عموما سرعت شروع آن تدريجي است تب و لرز و سر درد در سرما خوردگي كمتر گزارش شده است.
سرفه كه يكي از نشانه هاي شايع كرونا و آنفولانزا است و جز علائم سرما خوردگي محسوب نميشود.
يكي از اولين علائم سرما خوردگي گلو درد است.
بدن درد يا درد عضلاني بسيار كم گزارش شده است.
آبريزش و احساس گرفتگي بيني جز دومين و عطسه سومين علائم اصلي سرما خوردگي محسوب ميشود.
بي اشتهايي نسبتا شايع است.
درد شكم يا مشكلات گوارشي مانند اسهال،تهوع و استفراغ بسيار كم گزارش شده است.
تا به امروز عوامل زمينه ساز شاخصي بر روي سرما خوردگي گزارش نشده است.


 

پيشنهاد مطالعه:براي آشنايي بيشتر با اين بيماري،“۲ اصل مهم براي كاهش شيوع كرونا”را مطالعه كنيد.

براي مشاهده مطالب بيشتر از مجله سلامتي دلتا ديدن نماييد


برچسب: سلامتي+دلتا+مجله سلامتي،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ساعت: ۰۵:۴۶:۲۴ توسط:مجله دلتا موضوع: نظرات (0)

خواص لوبيا سبز

لوبيا سبز منبع خوبي از انواع ويتامين ها و فيبر است.البته لوبيا سبز كنسروي محتوي مقدار نسبتا بالايي سديم است و بهتر است، قبل از مصرف، آن را آب‌كش كنيد‌. براي كاهش ميزان سديم در لوبيا سبز و برخورداري حداكثري از فوايد آن بهتر است از لوبيا سبز تازه يا منجمد استفاده كنيد.

لوبيا سبز مي‎تواند به راحتي نيازهاي تغذيه اي بدن شما را تامين كند. اين سبزي حاوي مواد مغذي مفيد مانند ويتامين A، C، K و B6  و غني از بسياري از مواد معدني سودمند و منبع خوبي از اسيد فوليك است. جدا از اين، مقدار قابل توجهي از كلسيم، سيليكون، آهن، منگنز، بتا كاروتن، پروتئين، پتاسيم و مس را داراست.در مجله دلتا با خواص لوبيا سبز بيشتر آشنا مي شويد.

۱. مبارزه با سرطان
لوبيا سبز سرشار از كلروفيل است. افرادي كه غذاهاي كبابي دوست دارند بهتر است همراه با كبابشان مقداري لوبيا سبز ميل كنند تا آثار منفي دود ناشي از كباب كردن را كاهش دهند.

۲. باروري و بارداري
مطالعات نشان داده‌اند كه مصرف آهنِ بيشتر از منابع گياهي، مانند اسفناج، لوبيا، كدو حلوايي و لوبيا سبز همراه با غذاهاي سرشار از ويتامين C، مانند گوجه فرنگي، فلفل دلمه اي در باروري زنان و جذب آهن بيشتر موثر است.

۳. كاهش خطر افسردگي
مصرف مقدار كافي ويتامين B9 موجود در لوبيا سبز،مي‌تواند خطر افسردگي را كاهش دهد. ويتامين B9 مي‌تواند در توليد هورمون‌هاي سروتونين، دوپامين و نوراپي‌نفرين اختلال ايجاد كند. اين هورمون‌ها در تنظيم حالت خُلقي، خواب و كنترل اشتها مؤثرند.

۴. سلامت استخوان ها
يك فنجان لوبيا سبز تقريبا معادل ۲۰٪ نياز روزانه بدن به ويتامين K  و ۴ درصد كلسيم موردنياز بدن را تأمين كند.مصرف كافي ويتامين K موجب بهبود سلامت استخوان و افزايش جذب كلسيم و كاهش دفع آن از طريق ادرار مي‌شود.

 

۵. كمك‌ به كنترل وزن
اگر به اندازه دور كمرتان اهميت مي‌دهيد، نبايد لوبيا سبز را فراموش كنيد.يك فنجان لوبيا سبز درحدود ۲۸ كالري دارد. اين مقدار لوبيا سبز تقريبا بدون چربي و قند كمي دارد.لوبيا سبز بدون كلسترول. بااينكه بدن براي رشد سلولي مناسب به مقداري كلسترول نياز دارد، ولي مقدار زياد آن براي بدن مضر است‌. مصرف زياد كلسترول مي‌تواند موجب تجمع چربي در سرخرگ‌ها شود. اين امر جريان خون به قلب و مغز را كاهش مي‌دهد و خطر بروز سكته مغزي و حمله قلبي را افزايش مي‌دهد‌.يك فنجان لوبيا سبز سرشار از فيبر است كه مي‌تواند با كاهش فشار خون به سلامت قلب كمك كند.
بايد مراقب لوبيا سبز كنسروي باشيد‌. زيرا يك فنجان لوبيا سبز كنسروي حاوي مقدار زيادي سديم بيش از ميزان مورد نياز بدن است.

۷. لوبيا سبز فودمپ (FODMAP) بسيار پاييني دارد
از ديگر خواص شگفت انگيز لوبيا سبز،ميتوان به فودمپ پايين اشاره كرد كه براي افرادي كه دچار مشكلات گوارشي مزمن هستند مفيد است. فودمپ‌ها انواعي از كربوهيدرات‌هاي هضم‌نشدني است كه موجب ايجاد گاز، شكم‌درد، اسهال و يبوست مي‌شوند. مصرف غذاهايي كه فودمپ كمي دارند مي‌تواند تأثيري چشمگير در بهبود مشكلات گوارشي داشته باشد.

۸. لوبيا سبز پروتيين هم دارد
بدن براي حفظ سلامت سيستم ايمني،سلامت استخوان‌ها، مو، اندام‌ها و عضلات به پروتئين نياز دارد.‌پروتئين‌هاي گياهي را بايد روزانه همراه با پروتئين‌هاي ديگر مصرف كرد تا بدن تركيب كاملي از پروتئين‌ها را جذب كند.

۹. لوبيا سبز منبع خوب ويتامين‌ها و مواد معدني
لوبيا سبز حاوي بسياري از ويتامين ها و مواد معدني ضروري مانند ويتامين B9 است.

 

لوبيا سبز و ويتامين ها

ويتامين C
ويتامين C با خاصيت آنتي‌اكسيداني كه دارد مي تواند به تقويت سيستم ايمني كمك مي‌كند. لوبيا سبز تقريبا ۲۵٪ نياز روزانه بدن به اين ويتامين را تأمين مي‌كند‌.

ويتامين A
فقط هويج چشم هايتان را تقويت نمي كند، بلكه ويتامين A هم در تقويت بينايي ، سلامت دستگاه ايمني و توليدمثل حرفي براي گفتن دارد. فراموش نكنيد كه ويتامين A فقط يك ويتامين نيست، بلكه گروهي از تركيبات مفيد است.

مواد معدني
لوبيا سبز منبع خوبي از منگنز است كه با ‌خاصيت آنتي‌اكسيداني كه دارد به سوخت و ساز،سلامت استخوان‌ها و بهبود زخم ها كمك مي‌كند.

 

نحوه نگه داري لوبيا سبز
براي جلوگيري از كاهش خواص لوبيا سبز و مواد مغذي آن بايد وقتي لوبيا را فريز كرديد و دوباره مي خواهيد مصرف كنيد، آن در مقداري آب بريزيد و بپزيد‌.لوبيا سبز را هميشه در كيسه پلاستيك و در يخچال نگه داري  و ظرف يك هفته مصرف كنيد‌.

پيشنهاد مطالعه: براي آشنايي بيشتر ، “۱۲ خوراكي پر خاصيت سبز” را مطالعه كنيد.

براي مشاهده مطالب بيشتر از مجله سلامتي دلتا ديدن نماييد


برچسب: سلامتي+دلتا+مجله سلامتي،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ساعت: ۰۵:۴۲:۰۷ توسط:مجله دلتا موضوع: نظرات (0)

۲ اصل مهم براي كاهش شيوع كرونا

ويروس كرونا در بسياري از كشورهاي دنيا شايع شده و در سطح جهاني در حال گسترش است.مي‌توان ضريب رو به رشد و شيوع اين ويروس در سطح جهان را با رعايت اصول بهداشتي و كاهش سفر ها و گردهمايي‌ها كند كرد.

با وجودي كه كرونا ويروس در اكثر  موارد  مغلوب سيستم ايمني بدن مي‌شود اما گاهي هم مي‌تواند خطرآفرين باشد و مبتلايان را راهي بيمارستان ها كند. شيوع كرونا و ضريب گسترش آن در كشورهاي جهان شگفت انگيز است و شواهد نشان دهنده اين است كه اين بيماري به اغلب كشورهاي دنيا راه يافته است.در مجله دلتا به ۲ نكته خيلي حياتي درمورد جلوگيري از روند رو به گسترش و شيوع كرونا صحبت خواهيم كرد.

 

در گام اول براي مهار و جلوگيري از شيوع بيشتر كرونا، هرفرد بايد خود و ديگري را ناقل بيماري فرض كرده و طوري رفتار كند كه اين ويروس را به ديگري منتقل نكند و يا از فرد مقابل نگيرد.به دفعات راه‌هاي عدم انتقال اين ويروس مثل شست و شوي مكرر دست ها،دست ندادن ، روبوسي نكردن و گرفتن جلوي دهان و بيني هنگام سرفه و عطسه  به ويژه در فضاهاي بسته و شلوغ و حتي در خانه از طريق رسانه‌ها  اعلام شده است كه بايد جدي بگيريد.
در گام بعدي براي مهار كرونا،پرهيز ار تردد هاي غير ضرور در شهر و جامعه و ماندن در خانه است كه بايد متوقف شود. تردد هاي ضروري و حضور در ادارات و محل كار با رعايت اصول  و نكات بهداشت مانعي ندارد.

پيشنهاد مطالعه: براي آشنايي بيشتر با اين بيماري، “كرونا،راه هاي پيشگيري” را مطالعه كنيد.

براي مشاهده مطالب بيشتر از مجله سلامتي دلتا ديدن نماييد


برچسب: سلامتي+دلتا+مجله سلامتي،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ساعت: ۰۵:۳۶:۲۴ توسط:مجله دلتا موضوع: نظرات (0)

تقويت ريه و دستگاه تنفسي

سلامت ريه‌ها و سيستم تنفسي بدن حياتي است و نبايد از آن غافل شد. در اين مطلب راهكارهايي را براي تقويت ريه به شما مي‌گوييم.

هيچكس نمي‌تواند حياتي بودن سيستم تنفسي بدن و اهميت بالاي سلامت ريه‌ها را انكار كند. دستگاه تنفسي كه از مجاري هوايي، ريه‌ها و عضلات و رگ‌هاي خوني متصل به آن‌ها تشكيل شده است، اكسيژن را به قسمت هاي مختلف بدن  مي رساند كه اين كار انجام شدن فعاليت‌ها و عملكر‌دهاي ديگر بدن را ممكن مي‌سازد؛ بنابراين وقتي مشكلي در سيستم تنفسي فرد رخ مي‌دهد، تمام بدن با مشكل و اختلال مواجه مي‌شود. راهكار‌هاي زيادي براي تقويت ريه و سيستم تنفسي بدن وجود دارد كه در اين مطلب مجله دلتا به شش مورد از آن‌ها اشاره مي‌كنيم.

 

۱. فضاي سبز را به خانه آوريد
نگهداري از گل و گياهان طبيعي در خانه به دليل توانايي‌هاي گياهان براي از بين بردن برخي سموم موجود در هوا، تامين اكسيژن و كيفيت هوا را در محل زندگي ما افزايش مي‌دهد. اين امر خصوصا در فصل زمستان اهميت بيشتري دارد؛ چرا كه در ماه‌هاي سرد سال، ما به دليل شرايط  آب و هوابيشتر وقت خود را داخل خانه مي‌گذرانيم.

۲. ورزش و فعاليت بدني را فراموش نكنيد
ورزش براي تقويت ريه ها بسيار مفيد است و باعث بهبود گردش خون و تقويت عضلات ما مي‌شود؛ دو امر مهم كه ريه‌هاي سالم براي انجام كار خود به آن نياز دارند. به همين دليل ورزش كردن به كارآمدتر شدن ريه‌ها كمك مي‌كند.

پيشنهاد مطالعه: براي آشنايي با فوايد ورزش يوگا، “فوايد ورزش يوگا؛ سلامت روح و جسم” را مطالعه كنيد.

 

۳. از رژيم غذايي سالم پيروي كنيد
رژيم غذايي سالم و متناسب همان گونه كه براي اعضا و ارگان‌هاي مختلف بدن مفيد است، براي سلامت ريه‌ها نيز اهميت بسياري دارد. در واقع طبق تحقيقات مركز پزشكي دانشگاه مريلند، مقادير پايين و كمبود برخي از مواد مغذي خاص، با بروز تعدادي از بيماري‌هاي ريوي مرتبط است. خوردن غذا‌هاي سرشار از ويتامين‌هاي A، C و E و مواد معدني شامل روي، پتاسيم، سلنيوم و منيزيم همگي به حفظ سلامتي سيستم تنفسي شما كمك مي‌كند.

 

۴. آب زياد بنوشيد
همه مي‌دانند كه نوشيدن مقادير زياد و كافي آب، براي حفظ سلامتي از اهميت بالايي برخوردار است. تامين آب بدن نقش مهمي در حفظ سلامت ريه‌ها دارد. همچنين نوشيدن آب و رقيق شدن ترشحات مخاطي كه به طور طبيعي هر روز در ريه‌هاي جمع مي شود، به تسهيل و راحتي تنفس منجر مي‌شود.

۵. دست ها را بايد شست!
شايد دور از ذهن به نظر برسد، اما شست‌وشوي صحيح و مناسب دست‌ها و به طور كلي رعايت اصول اوليه به ويژه در فصل شيوع آنفولانزا و هم‌اكنون با شيوع ويروس كرونا اهميت ويژه‌اي براي حفظ سلامت و تقويت ريه ها دارد. شست‌وشوي صحيح و مرتب دست‌ها باعث مي‌شود تا ميكروب‌ها، ويروس‌ها و باكتري‌هايي كه مي‌توانند به شدت به ريه‌هاي شما آسيب برسانند، از جمله آن‌هايي كه باعث سرماخوردگي، آنفولانزا و ذات‌الريه مي‌شوند، از بدن شما دور بمانند. همچنين فراموش نكنيد كه براي دور نگه داشتن آن دسته از ميكروب‌هاي مضر از سيستم تنفسي بدنتان، حتما تلفن‌هاي همراه و هندزفري و هدفون‌هاي خود را به طور مرتب ضدعفوني كنيد.

 

۶. از استعمال دخانيات جدا خودداري كنيد
اين نكته را حتما بار‌ها شنيده‌ايد كه استعمال دخانيات اعم از كشيدن سيگار، قليان و محصولات مشابه مانند استفاده از آدامس‌هاي تنباكو براي سلامت ريه‌ها و سلامت كلي بدن مضر است. دلايل علمي بسياري وجود دارد كه براساس آن‌ها همه پزشكان و متخصصان سازمان بهداشت و درمان بار‌ها تاكيد كرده‌اند كه ترك دخانيات، موثرترين روش براي حفظ سلامت و تقويت دستگاه تنفسي است.

پيشنهاد مطالعه: براي آگاهي از مضرات دود سيگار، “مضرات دود  سيگار براي افراد غير سيگاري” را مطالعه كنيد.

براي مشاهده مطالب بيشتر از مجله سلامتي دلتا ديدن نماييد


برچسب: سلامتي+دلتا+مجله سلامتي،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ساعت: ۰۵:۳۲:۳۷ توسط:مجله دلتا موضوع: نظرات (0)

خواص مويز

مويز سرشار از فيبر، آهن، پتاسيم و بسياري ديگر از مواد مغذي است و فوايد بسياري براي سلامتي دارد.

مويز منبع انرژي، الكتروليت‌ها، ويتامين‌ها و املاح است. مويز، انگور خشك شده است كه برخلاف ساير ميوه‌هاي خشك، طي فرايند خشك شدن هيچ قندي به آن افزوده نمي‌شود. اين خشكبار سرشار از فيبر، پتاسيم، آهن و ساير مواد مغذي است؛ اما چربي اشباع و كلسترول ندارد. ضمنا مويز، بدون گلوتن است. مي‌تواند ميان وعده‌اي بسيار سالم، مغذي و خوشمزه باشد كه حاوي پلي فنول‌ها، آنتي اكسيدان‌ها، فلاونوئيدها و مواد مغذي  براي سلامتي است. در اين مطلب مجله دلتا، بيشتر با خواص مويز آشنا شويد.

سلامت دهان و دندان
برخلاف چيزي كه ممكن است از يك خوراكي شيرين انتظار داشته باشيد، تحقيقات نشان داده است مويز در واقع به سلامت دهان و دندان‌ كمك مي‌كند زيرا؛ اين ميوه داراي فيتوشيميايي‌هاي ضدميكروبي است كه رشد باكتري‌هاي دهان مرتبط با پوسيدگي دندان و بيماري لثه را سركوب مي‌كند.

 

كمك به دستگاه گوارش
مويز به عنوان يك خوردني سرشار از فيبر، براي دستگاه گوارش مفيد است. مويز داراي فيبر محلول و غيرمحلول است كه هر دو كمك مي‌كنند  دستگاه گوارش‌ سالم و مناسب باشد و در نتيجه دچار يبوست يا اسهال نشويد.

كاهش خطر سكته مغزي
مويز سرشار از پتاسيم است كه به پيشگيري از افت پتاسيم در بدن كمك مي‌كند. كمبود پتاسيم، مشكلي شايع در بيشتر افراد است. پتاسيم، الكتروليتي مهم براي حمايت از عملكرد تمام سلول‌ها، بافت‌ها و ارگان‌ها در بدن انسان است. افرادي كه پتاسيم زيادي در رژيم غذايي خود دريافت مي‌كنند، كمتر در معرض خطر سكته مغزي هستند.

كنترل ديابت
يكي از مهم‌ترين خواص مويز كنترل ديابت است. در تحقيقي تاثير مصرف منظم مويز، در مقايسه با اسنك‌هاي فرآوري شده از لحاظ ميزان گلوكز و ساير فاكتور‌هاي قلبي و عروقي، در ميان بيماران مبتلا به ديابت نوع دوم بررسي شد. در اين تحقيق، افرادي كه مويز مصرف كرده بودند، سطح گلوكز خون‌شان كاهش ۲۳ درصدي داشت و ضمنا فشار خون سيستوليك‌ آن ها نيز كاهش يافته بود. فيبر موجود در مويز به بدن كمك مي‌كند قند طبيعي مويز را بهتر پردازش كرده و در نتيجه دچار ترشح ناگهاني انسولين نشويد.

پيشنهاد مطالعه: براي آشنايي با ساير خوراكي‌هايي كه براي ديابت مفيد است، “كنترل بيماري ديابت با خوردني‌هاي مفيد” را مطالعه كنيد.

 

كاهش اسيديته بدن
مويز داراي پتاسيم و منيزيم است و همين كمك مي‌كند از اسيديته بدن‌ به ميزان زيادي كاسته شده و سموم آن دفع شود. در نتيجه از بيماري‌هايي مانند آرتروز، نقرس، سنگ كليه و بيماري‌هاي قلبي پيشگيري خواهد شد.

درمان عفونت
مويز حاوي پلي‌فنول‌هايي است كه به آنتي‌اكسيدان‌هاي ضد التهابي معروفند. اين تركيبات آنتي‌باكتريال به كاهش احتمال تب و نابود كردن باكتري‌ها نيز كمك مي‌كنند؛ بنابراين خوردن مقداري مويز در روز مي‌تواند كمك‌ كند از سرماخوردگي و ساير عفونت‌ها دور بمانيد.

تقويت بينايي
يكي از خواص مويز تقويت بينايي است. مويز سرشار از فيتونورينت‌هاي پلي‌فنوليك است كه آنتي‌اكسيدان بوده و به حفظ سلامت بينايي كمك مي‌كنند. آنتي‌اكسيدان‌هاي موجود در مويز با كاهش فعاليت راديكال‌هاي آزاد كه بينايي را ضعيف كرده و منجر به تباهي لكه زرد و آب مرواريد مي‌شوند، از چشم‌ها محافظت مي‌كند. در ضمن مويز به سبب داشتن ويتامين A، بتاكاروتن و كاروتنوئيد-A، براي سلامت چشم‌ها بسيار عالي است.

 

سلامت و شادابي پوست
مواد مغذي مويز به حفظ سلامت پوست كمك مي‌كنند. مويز سرشار از فنول است كه آنتي‌اكسيدان بوده و از فعاليت راديكال‌هاي آزاد و آسيب‌شان به سلول‌هاي پوست و كلاژن جلوگيري مي‌كند؛ در نتيجه بروز علائم پيري به تاخير مي‌افتد. همچنين آنتي‌اكسيدان‌هاي موجود در مويز، سيستم ترميم پوست را سرعت مي‌بخشند و سلول‌هاي پوست را جوان مي‌كنند. مصرف مويز به سم‌زدايي بدن نيز كمك مي‌كند؛ در نتيجه  پوستي شفاف و درخشان خواهيد داشت.

از ديگر خواص مويز مي‌توان به كاهش فشار خون، پيشگيري از سرطان و رفع ضعف قواي جنسي اشاره كرد.

براي مشاهده مطالب بيشتر از مجله سلامتي دلتا ديدن نماييد


برچسب: سلامتي+دلتا+مجله سلامتي،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ساعت: ۰۵:۲۳:۴۵ توسط:مجله دلتا موضوع: نظرات (0)

درمان خانگي دندان درد

دندان درد وقتي به سراغمان مي‌آيد، تمركز و آرامش را مختل مي‌كند و حسابي آدم را كلافه مي‌كند. در اين مطلب چند روش خانگي براي تسكين و درمان دندان درد را به شما معرفي مي‌كنيم.

دندان درد، دردي است كه همه ما بارها با آن مواجه شده‌ايم و حتما از دوستان و نزديكان هم توصيه‌هايي براي درمان خانگي دندان درد شنيده‌ايم. مثلا اين كه روي دندانت سير يا روغن ميخك بگذار و… . بله، اين درست است كه اين روش‌ها درمان قطعي براي درد شما نخواهند بود و براي درمان بايد به دندان‌پزشك مراجعه كنيد؛ اما تا زماني كه نزد دندان‌پزشك برويد كه نمي‌خواهيد درد را تحمل كنيد؟! در اين مطلب مجله دلتا، به برخي از ساده‌ترين روش‌ها براي درمان خانگي دندان درد اشاره كرده‌ايم كه به كمك آن‌ها درد را تسكين دهيد و در فرصت مناسب به دندان‌پزشك مراجعه كنيد.

 

روغن ميخك
ميخك، يك داروي گياهي براي تسكين دندان درد است. در اين گياه، يك مسكن طبيعي وجود دارد كه به آرام شدن درد شما كمك مي‌كند. دو قطره از روغن ميخك را روي يك پنبه بريزيد و آن را تا زمان فروكش كردن درد، روي دندانتان قرار دهيد. مي‌توانيد سراغ راه طبيعي‌تري هم برويد؛ كافي است يك دانه ميخك را آنقدر بجويد كه روغنش بيرون بيايد.

زنجبيل و فلفل
زنجبيل و فلفل هر دو داروهاي ضد درد است. ميزان مساوي از اين دو ادويه را با آب مخلوط كنيد و يك سس خميري بسازيد. توپ كوچكي از پنبه رابه به تركيب مورد نظر آغشته كنيد؛ سپس تا زماني كه درد فروكش كند؛ روي دنداني كه درد مي‌كند نگه داريد. سعي كنيد جوري پنبه را وارد دهان كنيد كه اين مخلوط با لثه و زبانتان تماس پيدا نكند.

 

آب نمك درماني
نمك يك ضدعفوني كننده قوي است؛ پس اگر درد دندان شما به سبب عفونت ايجاد شده باشد، استفاده از نمك مي‌تواند زودتر از هر چيز ديگري شما را آرام كند. آب نمك براي شستن عوامل عفونت‌زا از محل كاربرد دارد و التهاب را كاهش مي‌دهد. يك قاشق چاي‌خوري نمك را در يك فنجان آب جوش حل كنيد، بعد از اين كه سرد شد مقداري از آن را به مدت ۳۰ ثانيه در دهان خود بچرخانيد. مي‌توانيد اين كار را ۲ تا ۳ بار انجام دهيد.

دم كرده نعناع
دمنوش نعناع نيز عطر و طعم مطبوعي دارد و مي‌تواند به عنوان يك بي‌حس كننده خوب براي درمان خانگي دندان درد مورد استفاده قرار گيرد. يك قاشق چاي‌خوري نعناع را در يك فنجان آب جوش بريزيد و براي دم كشيدنش ۲۰ دقيقه صبر كنيد. وقتي كه دمنوش‌ خنك شد، آن را در دهان بچرخانيد و بعد بيرون بريزيد.

سير
سير علاوه بر اين كه سيستم ايمني بدن‌تان را تقويت مي‌كند و مانع از ابتلا به بسياري از بيماري‌ها مي‌شود، مسكن خوبي براي درد دندان هم به حساب مي‌آيد. براي استفاده از سير دو روش پيش روي شماست: ۱) يك حبه سير له شده را با كمي نمك مخلوط كنيد و روي دندان قرار دهيد. ۲) يكي دو حبه سير را بجويد. اين كار را دو يا سه بار در روز تكرار كنيد تا درد تسكين يابد.

 

پراكسيد هيدروژن
پراكسيد هيدروژن يا همان آب اكسيژنه مانند آب نمك باكتري‌ها را مي‌شويد و از محل دور مي‌كند و يكي از بهترين روش‌ها براي درمان خانگي دندان درد است. اين محلول به خصوص اگر دندان دردي همراه با تب و دهاني بدمزه داريد، به شما كمك مي‌كند دقايقي از درد خلاص شويد. مقداري محلول ۳ درصد پراكسيد هيدروژن را با مقدار مساوي آب مخلوط كنيد و به مدت ۳۰ ثانيه در دهان بگردانيد و سپس بيرون بريزيد و در آخر چند بار آب را در دهانتان بگردانيد و بيرون بريزيد. حواستان باشد پراكسيد هيدروژن ماده‌اي قوي است و نبايد آن را قورت دهيد؛ زيرا دچار مشكلاتي در معده و روده‌ها مي‌شويد.

استفاده از يخ، چاي سياه و عصاره وانيل نيز روش‌هاي ديگري براي تسكين و درمان خانگي دندان درد است.

پيشنهاد مطالعه: براي آگاهي از عوارض پر كردن دندان، “عوارض پر كردن دندان” را مطالعه كنيد.

براي مشاهده مطالب بيشتر از مجله سلامتي دلتا ديدن نماييد


برچسب: سلامتي+دلتا+مجله سلامتي،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ساعت: ۰۴:۵۰:۰۵ توسط:مجله دلتا موضوع: نظرات (0)

لاغري سريع با آب سبزيجات

اگر از امتحان كردن رژيم‌هاي مختلف نااميد شده‌ايد و نتيجه مطلوب را نگرفته‌ايد، پيشنهاد ما اين است كه حتما روش بي‌دردسر و كم‌هزينه لاغري با آب سبزيجات را امتحان كنيد.

نوشيدن آب سبزيجات مزاياي فراواني براي سلامتي دارد. سبزيجات مواد مغذي مورد نياز بدن را تامين  و طي فرايندي، تمام اعضاي بدن را سم‌زدايي مي‌كنند. پيشنهاد مي‌كنيم يكي از نوشيدني‌هاي زير را به رژيم غذايي خود اضافه كنيد. قول مي‌دهيم سوخت و ساز بدن‌تان بهبود و چربي بدن‌تان كاهش يابد و قند خون شما در وضعيت مناسبي تنظيم شود. با مطالعه اين مطلب مجله دلتا با خواص چند نوشيدني گياهي خوشمزه آشنا شويد و لاغري با آب سبزيجات را تجربه كنيد.

 

۱. آب هويج
آب هويج منبعي بسيار غني از مواد معدني است. فيبر موجود در آن با جلو‌گيري از تجمع چربي، فرايند هضم غذا را سرعت مي‌بخشد. هويج ويتامين‌هاي فراواني دارد كه علاوه بر بينايي، سلامت مو و ناخن‌ها را هم تضمين مي‌كند. با نوشيدن آب هويج، قند خون‌ شما تنظيم و سموم بدن‌تان دفع مي‌شود. اگر مي‌خواهيد اندامي متناسب داشته باشيد، حتما آب هويج را در برنامه غذايي خود بگنجانيد.

 

۲. آب خيار
آيا مي‌دانيد ٪۹۵ خيار از آب تشكيل شده و منبع غني پتاسيم است؟ با نوشيدن آب خيار، آب بدن‌ هميشه تامين شده و سوخت‌و‌ساز آن شتاب مي‌گيرد. به همين دليل، نوشيدن آب خيار در كاهش وزن بسيار موثر است. آب خيار تمام چربي‌ها را هم تجزيه و سموم بدن را دفع مي‌كند. همچنين آب خيار اسيد معده را تنظيم و از ايجاد زخم معده جلو‌گيري مي‌كند.

۳. آب چغندر
آب چغندر فيبر بالايي دارد؛ به همين دليل، ضمن تامين موادمغذي، شما را براي مدت طولاني‌تري سير نگه مي‌دارد. اگر قصد كاهش وزن داريد و خواهان سبك زندگي سالمي هستيد، ورزش كردن ضروري است. آب چغندر استقامت بدن شما را براي ورزش كردن افزايش مي‌دهد و شرايط فيزيكي شما را تقويت مي‌كند. مزيت ديگر اين نوشيدني افزايش سطح هموگلوبين خون است. اگر كم‌خوني يا فقر آهن داريد، حتما آب‌چغندر را امتحان كنيد.

 

۴. آب كرفس
اگر قصد لاغري با آب سبزيجات را داشته باشيد، حتما يكي از توصيه‌هايي كه به شما مي‌شود مصرف آب كرفس است. كرفس علاوه بر تامين آب مورد نياز بدن، گوارش شما را نيز تنظيم مي‌كند. اين نوشيدني مانند داروي ادرار‌آور عمل كرده و از سلوليت جلوگيري مي‌كند. كرفس سبزي محبوب بسياري از افراد است، چون كم‌كالري است و به شما كمك مي‌كند آب اضافي بدن را دفع كنيد! كرفس فشار خون شما را هم كنترل مي‌كند و ضد نفخ است.

 

۵. آب كدو سبز
۹۶٪ از وزن كدو سبز را آب تشكيل مي‌دهد؛ به همين دليل، در كاهش اشتها موثر و در رژيم غذايي شما بسيار مفيد است. اين نوشيدني سرشار از آهن، پتاسيم و بسياري ديگر از مواد مغذي است. همچنين آب كدو قند خون را كنترل، بدن‌ را سالم و از يبوست جلوگيري مي‌كند. شك نكنيد براي لاغري با آب سبزيجات ، يكي از بهترين پيشنهادها آب كدو سبز است.

۶. آب كلم بروكلي
اگر مي‌خواهيد تناسب اندام و لاغري با آب سبزيجات را تجربه كنيد، يكي از بهترين انواع نوشيدني‌ها، آب كلم بروكلي است. مزاياي مصرف كلم بروكلي آن‌قدر بالا‌ست كه توصيه مي‌كنيم به‌طور مرتب مصرف كنيد. كلم بروكلي سم‌زدا‌ست و با تسهيل سوخت‌و‌ساز بدن به تناسب اندام شما كمك مي‌كند. همچنين ويتامين‌هاي فراوان كلم بروكلي در تقويت سيستم ايمني بدن تاثير به‌سزايي دارد، از فشار خون پيشگيري مي‌كند و براي سلامت مغز و كليه هم مفيد است.

 

پيشنهاد مطالعه: براي داشتن اندامي متناسب، “تناسب اندام و جلوگيري از پرخوري” را مطالعه كنيد.

شما چه نوشيدني ديگري با سبزيجات مي‌شناسيد كه براي لاغري و تناسب اندام مفيد است؟ نظرات خود را با ما و خوانندگان مجله دلتا در ميان بگذاريد.

 

براي مشاهده مطالب بيشتر از مجله سلامتي دلتا ديدن نماييد


برچسب: سلامتي+دلتا+مجله سلامتي،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ساعت: ۰۲:۴۵:۲۹ توسط:مجله دلتا موضوع: نظرات (0)