غلات غلات

مجله دلتا

خواص دانه ذرت ؛ پادشاه غلات

ذرت يك ماده مفيد براي زيبايي و سلامت بدن است. درباره خواص ذرت چه مي‌دانيد؟ با مجله سلامتي دلتا همراه باشيد.

ذرت يا بلال يك غله و خوراكي خوشمزه است. اين دانه پر خاصيت تقريبا در ميان افراد طرفداران زيادي دارد، فرقي نمي‌كند كه شما طرفدار ذرت بو داده، مكزيكي، شيرين يا انواع ديگر آن باشيد، اين غله خوراكي در هر طعم و رنگي كه باشد ( سفيد، زرد يا نارنجي ) يك خوراكي محبوب براي ورزشكاران، كودكان و بزرگسالان و حتي سالمندان محسوب مي‌شود.

 اين ماده مغذي در انواع غذاها و سوپ‌هاي خانگي كاربرد دارد، تا به حال ترشي ذرت را امتحان كرده‌ايد؟ حتما دهان‌تان از اين خوراكي خوش رنگ و لعاب با آن بوي كبابي‌اش آب افتاده است. بيشتر از اين شما را منتظر نمي‌گذاريم، اين شما و اين هم ذرت و بلال خوشمزه و پرخاصيت؛ اگر مي‌خواهيد درباره خواص ذرت بيشتر بدانيد، صفحه سلامتي مجله دلتا را ورق بزنيد.

 

ارزش غذايي بلال ( دانه ذرت ) 
ذرت يك منبع غني از فيبر محسوب مي‌شود و سرشار از ويتامين‌هاي گروه A ،B ،C، املاح معدني، كلسيم، پتاسيم و آهن است و البته قسمت بزرگي از آن را مواد نشاسته‌اي تشكيل مي‌دهد.

 

خواص ذرت در طب سنتي 
در حال حاضر، ما شما را با يك بلال كبابي خوشمزه و نمكي، يا يك كاسه بزرگ ذرت مكزيكي و بو داده تصور مي‌كنيم البته قبل از اينكه اولين گاز را بزنيد، به سؤال صفحه سلامتي مجله دلتا پاسخ دهيد؛ درباره خواص ذرت چه مي‌دانيد؟

اصلا بلال پرخاصيت در آشپزخانه شما چه جايگاهي دارد؟ حتما تا به اين جاي كار پوست و كاكل بلال را دور مي‌ريختيد. اگر فوايد اين ماده مغذي و نعمت الهي را بدانيد تا دانه آخر آن را به صورت بهينه مصرف خواهيد كرد با ما همچنان همراه باشيد؛ بلال و ذرت كبابي نوش جان‌تان.

خاصيت ضد يبوست ذرت
فيبر موجود در دانه ذرت به افزايش سلامت بدن كمك مي‌كند، اين دانه مثل اسفرزه و سنا ضد يبوست است، اگر مشكل بواسير داريد، در سالاد سبزيجات خود از دانه ذرت استفاده كنيد.

 

خواص كاكل ذرت در لاغري
همين ماده چاق كننده و غني پوست و كاكلي دارد كه در ظاهر ممكن است دور ريختني به نظر برسد اما جالب است بدانيد كه كاكل ذرت مانند دانه كينوا به عنوان يك ماده سم زدا هم مي‌تواند شما را لاغر كند.

فقط كافي است كه دم كرده كاكل ذرت را يك بار امتحان كنيد. كاكل ذرت را قبل از رسيدن كامل ميوه يعني قبل از پژمرده شدن آن مي‌چينند و به سرعت خشك مي‌كنند. كاكل ذرت بعد از خشك شدن رنگ قهوه‌اي پيدا مي‌كند.

خاصيت ذرت پخته ؛ غله ضد سرطان
ذرت كبابي و پخته به دليل داشتن تركيبات فنوليك و اسيد فروليك مي‌تواند با تومورهاي سينه و كبد مبارزه كند. همچنين فيبر موجود در ذرت در كاهش دردهاي مربوط به سرطان روده بزرگ هم بسيار مؤثر است. همين حالا سالاد رژيمي با ذرت كبابي و بو داده را امتحان كنيد.

خواص روغن بلال براي سلامت قلب
روغن ذرت اثر ضد آتروژنيك بر سطح كلسترول بدن دارد؛ بنابراين مي‌تواند خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي – عروقي را كاهش دهد. روغن ذرت مانند روغن خردل و كنجد يك روغن گياهي پرخاصيت است كه سلامت قلب را به دليل داشتن اسيدهاي چرب امگا ۳ تضمين مي‌كند. اگر مشكل كلسترول داريد، از روغن ذرت استفاده كنيد.

فوايد ذرت و بلال كبابي براي ديابت
ذرت مكزيكي يا بلال كبابي خانگي مي‌تواند به كنترل ديابت غير انسولين كمك كند. خوردن ذرت پخته براي مقابله با فشار و قند خون گزينه مناسبي است؛ يعني هنگامي كه جذب و آزادسازي انسولين هماهنگ شود، احتمال كاهش يا افزايش شديد انسولين در بيماران ديابتي هم كم مي‌شود؛ در نتيجه اگر مشكل افزايش قند خون داريد، بلال كبابي يا ذرت بو داده را فراموش نكنيد.

 

خواص ذرت براي پوست و مو
ذرت فقط يك خوراكي مغذي براي درمان بيماري‌ها نيست. ذرت باعث زيبايي پوست و موي شما مي‌شود. استفاده از ذرت و بلال به صورت موضعي براي تسكين تحريكات پوستي، خارش يا بيماري‌هاي شايع پوستي يك گزينه درماني مناسب است؛ البته ذرت اين مزيت خود را مديون ماده مغذي وازلين است.

خواص ذرت در بدنسازي
ذرت يك منبع خوب پتوتنيك اسيد است كه ويتامين ضروري براي متابوليسم كربوهيدرات، پروتئين و ليپيد در بدن را فراهم مي‌كند. ذرت به عنوان يك ميان وعده سالم نقش حبوبات كامل را دارد و از فيبر بالايي برخوردار است كه مي‌تواند براي همه افراد و به خصوص ورزشكاران يك ماده غذايي سير كننده باشد كه فضاي معده را پر مي‌كند.

همچنين كلسيم و فسفر موجود در آن تأثير چشمگيري بر استخوان‌سازي مي‌گذارد؛ بنابراين مصرف آن نه فقط براي ورزشكاران بلكه براي كودكان و نوجوانان هم بسيار مفيد است.

خواص دانه ذرت در بارداري
دانه ذرت و بلال كبابي سرشار از ويتامين B و تيامين است كه براي بارداري و بهبود اعصاب مادر يك دانه گياهي و خوراكي مناسب است. اسيد فوليك موجود در دانه ذرت براي خانم‌هاي باردار يك منبع غذايي مهم تلقي مي‌شود؛ بنابراين از ذرت و بلال كبابي در رژيم غذايي خود استفاده كنيد؛ نوش جان!


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1398/11/3 ساعت: ۱۱ توسط:deltahealth :