دمنوش دمنوش

مجله دلتا

۱۲ خاصيت درماني مرزه

مرزه گياه خوش طعم و عطر از خانواده نعناع است، درباره خواص درماني اين گياه چه مي‌دانيد؟ با مجله سلامتي دلتا همراه باشيد.

خواص مرزه چيست؟ يك گياه ارگانيك كه عطر و طعم آن شما را مست مي‌كند. مرزه گياه ضد التهاب، ضد نفخ و ضد اسپاسم است كه به دليل آنتي اكسيدان هاي طبيعي از رشد تومور ها جلوگيري مي‌كند. از اين گياه خوش عطر در كنار نعناع، ترخون، تره، شويد و جعفري مي‌توانيد در انواع مختلف غذا ها، كوكو و حتي نوشيدني هاي خانگي مثل دوغ استفاده كنيد، خواص مرزه را در مجله دلتا بخوانيد.

 

گياه مرزه ( طبع مرزه ) 
طبيعت اين سبزي گرم و خشك است. گياه مرزه بسيار خوشبو و خوش طعم است، اين گياه در سراسر دنيا طرفداران زيادي دارد؛ از اروپا گرفته تا آمريكاي شرقي. از لحاظ گياه‌شناسي، گياه مرزه با نام  Satureja hortensis متعلق به خانواده نعناع است. اين گياه ويتامين هاي مختلفي مثل B كمپلكس ، ويتامين A ، ويتامين C، نياسين، تيامين و پيرودوكسين دارد.

 

خواص مرزه در طب اسلامي ( خواص درماني مرزه در طب سنتي ) 
درباره خواص مرزه چه مي‌دانيد؟ همانطور كه گفتيم، اين گياه به زيبايي و سلامت پوست و مو و درمان التهاب كمك مي‌كند البته تمام خواص گياه مرزه فقط اين موارد نيست، با ما همچنان همراه باشيد.

مرزه و زيبايي پوست
مرزه يك گياه قابض است كه به زيبايي پوست كمك مي‌كند. استفاده از جوشانده اين گياه باعث سفت شدن منافذ پوست مي‌شود و مشكلات ناشي از آكنه و التهاب پوستي را برطرف مي‌كند. براي ميكروب زدايي و تنظيم pH پوست از اين گياه استفاده كنيد.

گياه ضد عفوني كننده
مرزه با فنل هاي اساسي مثل تيمول و كارواكرول كه دارد، به عنوان يك گياه ضد قارچ و ضد عفونت عمل كرده و رشد باكتري ها را مهار مي‌كند. تيمول ضد عفوني كننده و ضد قارچ است، در حالي كه كارواكرول ضد باكتري است و به متوقف كردن رشد بسياري از انواع باكتري ها از جمله اشرشيا كلاي كمك مي‌كند.

خواص عرق مرزه هضم آسان غذا
گياه مرزه با فيبر طبيعي كه دارد به هضم غذا و بهبود عملكرد دستگاه گوارش كمك مي‌كند. مرزه ضد اسپاسم است كه اسپاسم هاي مرتبط با تحريك دستگاه گوارش را كاهش مي‌دهد. اين گياه باعث درمان نفخ و سوء هاضمه مي‌شود.

 

خواص مرزه براي لاغري
استفاده از گياه و عرق مرزه شما را لاغر مي‌كند. مرزه گياهي سرشار از مواد معدني، پروتئين و ويتامين هاي غني و كم كالري است كه براي رژيم لاغري و كاهش وزن گزينه گياهي مناسبي است. شما مي‌توانيد از مرزه در رژيم گياهخواري استفاده كنيد.

خواص دمنوش مرزه در جلوگيري از سرطان
دمنوش مرزه را حتما امتحان كنيد. گياه مرزه مانند چاي سبز آنتي اكسيدان هاي طبيعي زيادي دارد كه مي‌تواند مانع از رشد سلول هاي سرطاني و راديكال هاي آزاد در بدن شود. يك فنجان دمنوش مرزه مي‌تواند استرس، مشكلات قلبي، عفونت و انواع مختلف سرطان را كنترل و درمان كند.

همچنين اين گياه بسياري از عملكرد هاي قسمت هاي مختلف بدن از جمله فشار خون، سلامت استخوان ها و عملكرد غده تيروئيد را بهبود مي‌بخشد.

خواص گياه و عرق مرزه براي خانم ها ( خواص مرزه در بارداري )
خانم هاي عزيز در دوران قاعدگي و همچنين بارداري بهتر است كه مصرف سبزي خوردن به خصوص مرزه و ترخون را فراموش نكنند. گياه مرزه باعث تنظيم چرخه قاعدگي مي‌شود و سندرم قاعدگي زودرس را درمان مي‌كند. منيزيم موجود در اين گياه باعث التيام زخم هاي رحم و از بين رفتن نوسانات خلقي و تعادل هورمون هاي زنانه مي‌شود. همچنين ماده تيمول موجود در اين گياه با خاصيت ضد قارچي اش انواع عفونت هاي قارچي رحم، پا و حتي ناخن ها را از بين مي‌برد.

درمان درد مفاصل با دمنوش مرزه
گياه مرزه خاصيت ضد التهابي و ضد روماتيسم دارد. اين گياه با ويتامين b فراوانش مي‌تواند به كاهش درد مفاصل و آرتروز كمك كند. همچنين اگر مشكل نقرس يا سردرد هاي ميگرني داريد، دمنوش مرزه را امتحان كنيد.

مرزه براي نابودي انگل هاي روده
نوشيدن چاي يا دمنوش مرزه انگل هاي روده را از بين مي‌برد. اگر اين انگل ها كنترل و درمان نشوند، روي دستگاه گوارش تأثير مستقيم مي‌گذارند و جذب مواد مغذي را با مشكل مواجه مي‌كنند.

درمان اسهال با گياه مرزه
گياه مرزه علاوه بر جلوگيري از عفونت هاي قارچي و از بين بردن انگل هاي روده و معده مي‌تواند اسهال شديد را هم درمان كند. براي اين منظور، مي‌توانيد از چاي مرزه به همراه آب زياد استفاده كنيد تا به اين ترتيب، آب از دست رفته بدن‌تان دوباره تأمين شود.

درمان گلو درد و سرماخوردگي با چاي و دمنوش مرزه
چاي، دمنوش و عرق مرزه با خواص ضد باكتري و ضد التهابي اش مي‌تواند سرفه، سرماخوردگي و گلودرد را درمان كند. براي تسكين گلودرد  و سردرد هاي ناشي از احتقان بيني مي‌توانيد تركيب مرزه، آويشن و عسل را امتحان كنيد.

مبارزه با سرطان كبد
همانطور كه گفتيم، گياه مرزه با آنتي اكسيدان هايش خاصيت ضد سرطاني دارد، اگر قصد سم زدايي از بدن را داريد، روغن مرزه را امتحان كنيد. اين روغن طبيعي و گياهي سرشار از كارواكرول، تيمول، لينالول، كامپن، كاروفيليلن، ترپينول و ميرسن است كه تمام اين مواد سم زدا كبد شما را تميز مي‌كنند.

پيشنهاد مطالعه: براي بررسي بيشتر انواع سبزي هاي مفيد براي بدن مي‌توانيد به مقاله ” سبزي خوردن؛ فيبر و آنتي اكسيدان طبيعي” مراجعه كنيد.

 

سبزي مرزه و ترخون 
مرزه و ترخون دو گياه و يار هميشگي هستند كه اتفاقا طبع هر دوي آنها هم گرم و خشك است؛ رنگ هر دو گياه سبز اما گل هاي آنها با هم متفاوت است؛ علاوه بر اين، هر دو گياه كاربرد درماني و پزشكي خاص خود را دارند. اگر به سبزي خوردن و گياهان دارويي علاقه داريد، مي‌توانيد در كنار نعناع از تركيب اين دو گياه در مواد غذايي و انواع دمنوش ها و نوشيدني هاي سرد مثل دوغ يا حتي ماست استفاده كنيد؛ نوش جان!


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1398/10/14 ساعت: ۱۷ توسط:deltahealth :

خواص زعفران ؛ طلاي سرخ ضد افسردگي

طلاي سرخ بخوريد! درباره خواص زعفران چه مي‌دانيد؟ بگذاريد اين گونه بگوييم كه زعفران فقط گياه ضد افسردگي نيست!

با مجله سلامتي  همراه باشيد.

تقريبا همه افراد با خواص زعفران آشنايي دارند، اولين چيزي كه با شنيدن نام طلاي سرخ به ذهن شما مي‌آيد، چيست؟ شايد در ميان عامه مردم زعفران بيشتر به عنوان گياه ضد افسردگي شناخته شده باشد اما تمام خاصيت و فايده زعفران همين نيست!

دمنوش و چاي با گل زعفران انرژي شما را زياد مي‌كند، همچنين اين گياه در كنار ديگر گياهان دارويي مثل آويشن، گل گاو زبان، پونه و … مي‌تواند شما را لاغر تر كند؛ با مجله دلتا همراه باشيد تا درباره خواص زعفران اطلاعات بيشتري به دست آوريد.

 

زعفران چيست؟ ( آشنايي با گياه و گل زعفران)
زعفران گياهي كوچك و چند ساله متعلق به خانواده زنبق و به ارتفاع ۱۰ تا ۳۰ سانتي‌متر است. از وسط برگ هاي اين گياه يا طلاي سرخ پرخاصيت، ساقه گلدار و بلندي خارج شده است كه عصاره زعفران دقيقا از همين جا به دست مي‌آيد. گل هاي زعفران شش گلبرگي و به رنگ بنفش يا ارغواني هستند، در ادامه با فوايد زعفران بيشتر آشنا مي‌شويم.

 

خواص زعفران چيست؟ 
از هزاران سال پيش، استفاده از اين گياه يا طلاي سرخ كاربرد داشته است. زعفران و دم كرده گل آن براي درمان سرفه، سرماخوردگي، بيماري هاي معده، بي خوابي، خونريزي رحمي، قاعدگي و بيماري هاي قلبي بسيار مفيد است. درباره خواص زعفران هرچه بگوييم باز هم كم است، با ما همراه باشيد.

خواص زعفران براي لاغري
مگر مي‌شود از خير چاي و دمنوش زعفران گذشت! گل زعفران براي لاغري و تناسب اندام شما گل مي‌كارد! تا به حال از دم كرده اين گياه استفاده كرده‌ايد؟ لاغري با زعفران خواب و رؤيا نيست! بهتر است براي يك بار هم كه شده در كنار تمام معجون ها و تركيب هاي لاغري مثل آب كرفس، عسل و دارچين، سير و عسل، چاي سبز و ليمو و … دمنوش عسل و زعفران را هم امتحان كنيد.

خواص زعفران براي پوست و مو ( خواص عسل و زعفران)
زعفران دوست پوست و موي شما است، تا به حال از ماسك زعفران و عسل استفاده كرده‌ايد؟ عصاره اين گياه درمان كننده آكنه و جوش هاي پوستي است.

اگر پوست سالم و درخشان تري مي‌خواهيد، ۴ تا ۵ رشته از گياه زعفران را براي دو تا سه ساعت در مقداري آب خيس كنيد. پس از آن عصاره تهيه شده را روي پوست خود بماليد البته مي‌توانيد به اين تركيب به عنوان يك ماسك خانگي كمي عسل يا جوشانده برگ ريحان هم اضافه كنيد؛ بعد از ۵ دقيقه صورت خود را با آب بشوييد؛ بدين ترتيب با آكنه، جوش، لك پوستي و كك و مك صورت خود خداحافظي مي‎كنيد. همچنين مخلوط زعفران با شيرين بيان مي‎تواند بيماري هاي موي شما مثل موخوره، طاسي يا ريزش مو را هم برطرف كند.

زعفران ؛ گياه ضد سرطان
آنتي اكسيدان هاي طبيعي زعفران مثل چاي سبز معجزه مي‌كند! بهتر است طلاي سرخ را به عنوان گياه ضد سرطان معرفي كنيم؛ اين گياه با راديكال هاي آزاد مبارزه مي‌كند، اين گونه بگوييم كه زعفران سلول هاي سرطاني را مثل يك بمب نابود مي‌كند.

خواص زعفران براي قلب
زعفران مقوي قلب است و به دليل پتاسيم فراوانش باعث كنترل ضربان قلب مي‌شود، يك فنجان دمنوش يا چاي زعفران مي‌تواند شادي‌آور و تسكين دهنده روح باشد و مثل گل گاو زبان يا ساير گياهان دارويي شما را آرام كند.

 خواص زعفران دم كرده ؛ گياه ضد افسردگي
مصرف چاي زعفران يا دمنوش آن مي‌تواند افسردگي را تا حد زيادي درمان كند. زعفران با تركيبات خاصي كه دارد، به عنوان يك گياه شادي‌آور شناخته شده است؛ اگر خسته، بي حال و كم انرژي هستيد، از اين به بعد دمنوش زعفران را فراموش نكنيد.

تقويت بينايي
بر اساس تحقيق دانشمندان در استراليا، زعفران يك عنصر كليدي براي درمان بيماري هاي چشم مثل ماكولار است؛ دم كرده اين گياه تا حد زيادي مي‌تواند بينايي افراد را تقويت كند.

 

فوايد زعفران براي مردان
زعفران براي آقايان معجزه مي‌كند. دمنوش و چاي زعفران اسپرم آقايان را تقويت و مشكلات جنسي آنها را برطرف خواهد كرد. درواقع، مصرف زعفران باعث تقويت نيروي جنسي در مردان و زنان مي‌شود؛ فرقي نمي‌كند كه شما دمنوش يا شربت زعفران ميل كنيد، چيزي كه اهميت دارد اين است كه تأثير اين گياه كمتر از دارو هاي شيميايي نيست.

فوايد زعفران براي زنان
پزشكان به خانم ها توصيه مي‌كنند كه براي جبران كمبود آهن به خصوص در دوران قاعدگي، در وعده هاي غذايي خود از زعفران به عنوان يك ادويه ثابت غذايي استفاده كنند.

 خواص زعفران براي قاعدگي
درواقع، زعفران يك گياه قاعده آور است؛ استفاده از دم كرده اين گياه و مصرف آن به صورت روزانه ( دو تا سه فنجان) اختلالات قاعدگي را برطرف مي‌كند، زعفران قاعدگي را تحريك كرده و درد كمر ناشي از اختلال هورموني را در خانم ها كم مي‌كند.

 

مضرات زعفران در بارداري 
سقط جنين؛ اولين زنگ خطر مصرف بيش از حد زعفران براي خانم هاي باردار است. درواقع، زعفران هم مثل هر گياه دارويي ديگري در كنار تمام فوايدي كه دارد، مي‌تواند ضرر هم داشته باشد؛ بنابراين از مصرف بيش از حد اين گياه خودداري كنيد تا گرفتار سرگيجه ناگهاني، اسهال و استفراغ، بي‌حالي و رنگ پريدگي و سردرد نشويد.

نظر شما درباره اين طلاي سرخ و پر خاصيت چيست؟ تا به حال دمنوش و چاي زعفران ميل كرده‌ايد؟ به يك بار امتحان كردنش نمي‌ارزد؟ نوش جان!


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1398/9/26 ساعت: ۱۱ توسط:deltahealth :