درمان درمان

مجله دلتا

كرونا، پرسش هاي متداول

از زماني كه ويروس كرونا به ايران رسيده، سوالات زيادي براي افراد مطرح شده و شايعات بسياري هم شكل گرفته است. در مجله سلامتي دلتا به تعدادي از رايج‌ترين سوالات درباره كرونا پاسخ داده‌ايم.

اين روزها همه درباره ويروس كرونا و راه‌هاي پيشگيري از‌ آن صحبت مي‌كنند. در اين ميان، شايعات زيادي هم شكل مي‌گيرد كه باعث نگراني و حتي گمراهي افراد مي‌شود. در اين مطلب مجله دلتا، تعدادي از اين شايعات را بررسي مي‌كنيم و به تعدادي از متداول‌ترين سوالات درباره كرونا پاسخ مي‌دهيم.

۱. با ماسك مي‌توانيم مانع انتقال ويروس شويم؟
يكي از متداول‌ترين سوالات درباره كرونا اين است كه اگر ماسك بزنيم مي‌توانيم مانع انتقال ويروس شويم يا خير. پوشيدن ماسك‌هاي معمولي يا فيلتردار حس امنيت بيشتري به ما مي‌دهد؛ اما اغلب به شكل صحيح از ماسك استفاده نمي‌كنيم و ممكن است خود ماسك به يك منبع انتقال ويروس تبديل شود. ماسك‌هاي معمولي جراحي جلوي انتقال ويروس را نمي‌گيرند؛ آن‌ها بسيار ريز هستند و از منافذ اين ماسك‌ها عبور مي‌كنند. اما از آن‌جا كه دوره نهفته بيماري كرونا حداقل دو هفته است، بهتر است همه افراد در مكان‌هاي عمومي از ماسك مناسب استفاده كنند؛ به اين طريق جلوي انتشار ناخواسته ذرات بزاق آغشته به ويروس در محيط و سرايت بيماري به ديگران گرفته مي‌شود. اگر به هر دليل از اين ماسك‌ها استفاده مي‌كنيد، به آن‌ها دست نزنيد و هر دو ساعت يك‌بار آن‌ها را عوض كنيد. يادتان باشد كه ماسك‌هاي استفاده شده را در سطل زباله در دار بيندازيد.

 

۲. ماليدن محلول حاوي الكل يا كلر روي بدن ويروس كرونا را مي كشد؟
خير، ماليدن الكل و ساير محلول‌هاي ضدعفوني‌كننده روي بدن، باعث مرگ ويروس‌هايي نمي‌شود كه پيش‌تر وارد بدن شده‌اند. از طرفي، استفاده بي‌رويه از اين محلول‌ها باعث آسيب به قسمت‌هاي حساس بدن مانند لب‌ و چشم‌ها مي‌شود. برخي از اين محلول‌ها صرفا بايد در ضدعفوني كردن سطوح محيط استفاده شوند؛ همچنين از تركيب الكل‌هاي صنعتي و آب به هيچ عنوان براي ضدعفوني كردن محيط يا بدن استفاده نكنيد.

در مواقعي كه به آب و صابون دسترسي نداريم، بهترين جايگزين، ضدعفوني‌كننده‌هاي الكل است؛ البته كارايي اين ضدعفوني‌كننده‌ها هم به غلظت الكل موجود در محصول وابسته است. به توصيه متخصصان، محصولي كه بين ۶۰ تا ۹۵ درصد آن متشكل از الكل باشد، انتخابي مناسب و ايده‌آل براي تميزكردن دست‌ها است.

۳. ويروس كرونا روي بسته‌هاي پستي باقي مي‌ماند؟
بهتر است وقتي به بسته‌هاي پستي و وسايل خارج از منزل يا عمومي دست مي‌زنيد،‌ مراقب باشيد. حتما بعد از لمس اين وسايل،‌ دست خود را با آب و صابون بشوييد يا ضدعفوني كنيد. دست آلوده‌ را به صورتتان نزنيد. به گفته مجله پزشكي Medical News Today، ويروس‌هاي كرونا مي‌توانند بين ۲ ساعت تا ۹ روز به‌صورت عفوني باقي بمانند.

 

 

۴. حيوانات خانگي به ويروس كرونا مبتلا يا ناقل آن مي شوند؟
يكي از رايج‌ترين سوالات درباره كرونا اين است كه حيواناتي مانند سگ و گربه هم مي‌توانند به كرونا مبتلا شوند يا ناقل آن باشند. هم اكنون هيچ نشانه اي مبني بر انتقال ويروس از حيوانات خانگي به انسان وجود ندارد. با اين حال، هميشه پس از تماس با حيوانات خانگي، دست‌هاي خود را بشوييد تا از انتقال احتمالي ساير بيماري‌‌هاي مشترك ميان انسان و حيوان در امان بمانيد.

۵. واكسن‌هاي ذات‌الريه يا آنفولانزا تاثيري بر كرونا دارند؟
خير، ويروس كوويد ۱۹؛ گونه جديدي از خانواده ويروس‌‌هاي كرونا است؛ پس واكسن‌هاي ديگر نظير واكسن آنفولانزا و ذات‌الريه تاثيري بر آن ندارند. دانشمندان در حال تلاش براي ساخت واكسن براي اين ويروس هستند؛ اما اين فرايند زمان‌بر است. پس تا آن موقع، پيشگيري از كرونا با توجه به توصيه‌هاي بهداشتي و مراقبت از خود، بهترين كار است.

 

۶. با مصرف سير مي‌توان از ابتلا به ويروس كرونا جلوگيري كرد؟
خير، سير ماده غذايي بسيار باارزشي است و خواص ضدباكتري دارد؛ اما  شواهدي مبني بر تاثير مصرف سير بر پيشگيري يا درمان ويروس كوويد ۱۹ وجود ندارد. در واقع ويروس‌ها موجودات زنده به حساب نمي‌آيند؛ پس موادي مانند سير و نمك با خاصيت ضدباكتري، روي آن‌ها اثري ندارند.

پيشنهاد مطالعه: براي آشنايي بيشتر با اين بيماري، “كرونا براي مردان خطرناك‌تر است يا زنان؟” را مطالعه كنيد.

در اين مطلب سعي كرديم به تعدادي از مهم‌ترين و متداول‌ترين سوالات درباره كرونا كه ذهن بسياري از افراد را به خود مشغول كرده پاسخ دهيم؛ بعد از خواندن مطلب اگر سوال و نظري داشتيد با ما در ميان بگذاريد.

 


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1398/12/8 ساعت: ۱۲ توسط:deltahealth :

علل تعريق زياد كودكان

وقتي دماي بدن به دلايل مختلف بالا مي‌رود، عرق كردن باعث مي‌شود دماي بدن كاهش يابد و مواد زائد از طريق پوست دفع شود؛ اما گاهي ميزان تعرق بيش از حد مي‌شود. علل تعرق زياد كودكان را درمجله سلامتي دلتا بررسي كرده‌ايم.

زماني كه فعاليتي مثل يك تمرين ورزشي را انجام مي‌دهيم، بدن‌ با افزايش ميزان تعريق در واقع به دفع دماي مازاد و تثبيت درجه حرارت بدن كمك مي‌كند؛ همچنين با تعريق، منافذ پوستي باز مي‌شوند كه اين امر به دفع بيشتر توكسين‌ها و مواد زائد از طريق پوست مي‌انجامد. اما اگر عرق كردن بيش از حد باشد بايد علت آن را جست‌وجو  و در صورت نياز مراحل درمان را طي كنيم. در اين مطلب مجله دلتا به بررسي علل تعريق زياد كودكان پرداخته‌ايم. با ما همراه باشيد.

 

تعريق زياد به علت اضطراب
در بسياري از موارد، تعريق زياد كودكان، امري طبيعي و فيزيولوژيك در پاسخ به محرك‌هاي رايج محيطي از جمله اضطراب است؛ البته پوشش زياد كودك و گرم بودن بيش از حد محيط منزل، به‌ويژه در كودكان با سن‌ كمتر، در افزايش تعريق بسيار موثر است. چه بسا كودكاني را به دليل تب و تعريق پيش پزشك مي‌برند كه از ساير جهات كاملا سالم بوده و دليل آن فقط پوشاندن بيش از حد لبا‌س‌هاي ضخيم به كودك يا گرم نگه داشتن محيط اتاق بيش از حد طبيعي بوده است. ضمن اين كه افزايش تعريق به‌ويژه در كف دست‌هاي كودكي كه در وضعيت پراسترس قرار گرفته يا دچار بيماري تب‌داري شده نيز امري طبيعي است. از سوي ديگر عموما بچه‌ها در پي انجام دادن فعاليت‌هاي فيزيكي مثل دويدن و دوچرخه‌سواري، دچار تعريق كلي در تمام قسمت‌هاي بدن مي‌شوند كه اگر ميزان تعريق بيش از حد نباشد، مشكلي ندارد.

پيشنهاد مطالعه: براي آگاهي از ارتباط بين تعريق و اضطراب، “چرا در حالت اضطراب عرق مي‌كنيم؟” را مطالعه كنيد.

بيماري‌هاي متابوليك
پركاري تيروئيد يكي از علل مهم تعريق زياد كودكان است و حتي گاهي تنها علامت اين بيماري است؛ گرچه ممكن است كودك در كنار اين علامت، نشانه هايي مثل كاهش وزن، افزايش ضربان قلب، اضطراب و تحريك‌پذيري زياد را نشان دهد. در كودكاني هم كه دچار بيماري ديابت هستند نيز ممكن است تعريق يكي از علائم بيماري باشد، به‌ويژه زماني‌كه قند خون كودك دچار نوسان هاي سريع مي‌شود. همچنين بيماري‌هاي قلبي يكي ديگر از عوامل تعريق كودكان به شمار مي روند؛ البته بيشتر منظور نارسايي اختصاصي قلب است كه تقريبا همواره علاوه بر تعريق، ساير علائم مانند تندي تنفس، سرفه مكرر، تنگي نفس به‌ويژه در حالت درازكش، عدم وزن‌گيري مناسب و خستگي را به همراه دارد.

 

كمبود ويتامين D در كودكان
يكي ديگر از بيماري‌هايي كه مي‌تواند علت تعريق زياد كودكان باشد، كمبود ويتامين D است. افزايش تعريق به‌ويژه تعريق ناحيه سر و گردن، در كنار ساير نشانه ها مثل احساس خستگي و درد‌هاي استخواني از علائم كمبود ويتامين D است.

عوارض دارويي
نكته قابل توجه ديگر عوارض دارويي است؛ به عبارت ديگر ممكن است كودكي به هر دليل زير نظر پزشك خود، تحت درمان با دارويي باشد كه تعريق از عوارض آن دارو محسوب مي‌شود. بديهي است در اين موارد حتما بايد با پزشك معالج مشورت كرد. تعريق همراه با علائمي چون كاهش وزن، تپش قلب، بي‌قراري و پرخاشگري، افزايش ميزان خوراك يا نوشيدن آب و خستگي نامتعارف در كودك، نياز به پيگيري پزشكي دارد.

 

درمان تعريق زياد كودكان
گاهي اوقات ممكن است تعريق از نوع ثانويه، يعني در واقع درپي يك بيماري زمينه اي ديگر ايجاد شده باشد؛ در اين صورت بهبود آن نيز به مداواي بيماري زمينه‌اي بستگي دارد. مثلا كودكي كه دچار پركاري تيروئيد است تا زماني كه با درمان مناسب زير نظر پزشك، عملكرد تيروئيد مناسب پيدا نكند، تعريقش بهبود نمي‌يابد و همين‌طور در بيماراني كه دچار ديابت يا بيماري قلبي زمينه‌اي هستند نيز اين امر صادق است. اما برخي از كودكان دچار تعريق زياد از نوع اوليه هستند، يعني فقط زير بغل و كف دست يا پايشان زياد عرق مي‌كند و هيچ علت زمينه‌اي براي اين تعريق در آن‌ها وجود ندارد؛ در اين صورت با استفاده از درمان‌هاي موضعي، تعريق زياد كودكان بهبود يا كاهش مي‌يابد.


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1398/12/8 ساعت: ۱۲ توسط:deltahealth :

كرونا براي مردان خطرناك‌تر است يا زنان؟

اين روزها در رابطه با بيماري كرونا اخبار زيادي شنيده‌ايم كه بسياري از آن‌ها حقيقت دارند و تعدادي هم شايعه است. در مجله سلامتي دلتا به بررسي اين موضوع پرداخته‌ايم كه ميزان تلفات اين بيماري به جنسيت مرتبط است يا نه.

اين هفته، مركز كنترل و پيشگيري از بيماري‌هاي چين بزرگترين تجزيه و تحليل موارد ويروس كرونا را تا به امروز منتشر كرد. محققان دريافته‌اند اگرچه زنان و مردان تقريبا به يك ميزان به كرونا آلوده شده‌اند؛ اما ميزان مرگ و مير در مردان ۲.۸ درصد و در زنان ۱.۷ درصد است. طبق آمار اين مساله فقط مربوط به كرونا نمي‌شود. مردان در حين شيوع سندرم حاد تنفسي سارس و سندرم تنفسي خاورميانه مِرس نيز بيشتر از زنان جانشان را از دست دادند.

يك مطالعه منتشر شده در ژورنال Annals of Internal Medicine نشان داد كه در سال ۲۰۰۳ در هنگ‌كنگ، زنان بيشتري نسبت به مردان به سارس مبتلا شدند؛ اما ميزان مرگ و مير در بين مردان ۵۰ درصد بيشتر بود. در اين مطلب مجله دلتا به بررسي اين موضوع پرداخته‌ايم كه آيا واقعا ويروس كرونا از مردان بيشتر تلفات مي‌گيرد، چرا؟

 

چرا كرونا بيشتر جان مردان را مي‌گيرد؟
دانشمندان مي‌گويند در اين مساله كه مردان تلفات بيش‌تري مي‌دهند، عوامل مختلفي دخيل است؛ از عوامل بيولوژيك گرفته تا مواردي كه ريشه در سبك زندگي دارند. در ضمن وقتي صحبت از واكنش سيستم ايمني بدن در برابر عفونت مي‌شود، مردان جنس ضعيف‌تري دارند. دانشمندي به نام سابرا كلين مي‌گويد: اين الگويي است كه ما در بسياري از عفونت‌ها ديده‌ايم. از نظر بيماري‌هاي ويروسي مربوط به دستگاه تنفسي، مردان مي‌توانند نتايج بدتري داشته باشند. همچنين زنان پس از واكسيناسيون پاسخ ايمني قوي‌تري ايجاد مي‌كنند و جواب بهتري به حافظه ايمونولوژيك مي‌دهند.

 تفاوت‌هاي واكنش سيستم ايمني بدن مردان و زنان
دكتر جانين كلايتون، مدير دفتر تحقيقات بهداشت زنان، در انستيتوي ملي بهداشت مي‌گويد: چيزي در سيستم ايمني زنانه وجود دارد كه نسبت به مردان پررنگ‌تر است. البته اين مزيت براي زنان دردسرهايي هم دارد؛ زنان بيشتر مستعد ابتلا به بيماري‌هاي خودايمني مانند ورم مفاصل و لوپوس هستند، بيماري‌هايي كه فعاليت سيستم ايمني بدن در آن‌ها زياد است و به اندام‌ها و بافت‌هاي بدن حمله مي‌كند. حدود هشتاد درصد از مبتلايان به بيماري خودايمني را زنان تشكيل مي‌دهند؛ اما دليل اين كه زنان از پاسخ ايمني قوي‌تري استفاده مي‌كنند كاملا مشخص نيست و تحقيقات هنوز در مراحل اوليه است. يك فرضيه اين است كه سيستم ايمني قوي‌تر زنان، مزيت بقا را به فرزندانشان مي‌بخشد و آنتي‌بادي از طريق شير مادر به نوزادي كه سيستم ايمني‌اش در حال توسعه است منتقل مي‌شود و به او براي دفاع از خود در برابر بيماري‌ها كمك مي‌كند.

 

آزمايش‌هاي علمي در اين مورد چه مي‌گويند؟
آزمايش‌هايي كه در آن موش‌ها در مواجهه با ويروس‌تاجي سارس قرار گرفتند، نشان داد كه مردان به احتمال زياد بيشتر از زنان در معرض ابتلا هستند و خطر ابتلا با افزايش سن مردان افزايش مي‌يابد. حتي وقتي موش‌هاي نر در معرض سطح پايين ويروس قرار گرفتند، ابتلاي آن‌ها به ويروس سارس شديدتر و پاسخ ايمني بدنشان در خلاص شدن از شر ويروس كمتر و كندتر بود.

رفتارهاي بهداشتي در اين تفاوت نقش دارند؟
رفتارهاي بهداشتي كه بر اساس جنسيت در برخي جوامع متفاوت است، ممكن است در پاسخ‌هاي مختلف به عفونت نيز نقش داشته‌ باشد. چين بيشترين تعداد افراد سيگاري را در جهان دارد كه آن‌ها نماينده حدود يك سوم از افراد سيگاري در جهان و ۴۰ درصد از مصرف‌كنندگان دخانيات در دنيا هستند؛ اما تقريبا كمتر از ۲ درصد از زنان چيني در مقايسه با مردان سيگار مي‌كشند. مردان چيني نيز نسبت به زنان، به ميزان بيشتري از ديابت نوع ۲ و فشار خون بالا رنج مي‌برند كه هر دو، خطر ابتلا به عوارض بعد از عفونت با ويروس كرونا را افزايش مي‌دهند. همچنين ميزان بيماري انسداد مزمن ريوي در مردان چيني دو برابر بيشتر از زنان است.

 

برخي مطالعات نشان داده‌اند كه زنان نسبت به مردان در رابطه با مراقبت‌هاي بهداشتي فعال‌تر هستند. براي مثال از ابتداي شيوع بيماري مسئولان بهداشت عمومي بارها و بارها بر اهميت شستن دست‌ها براي جلوگيري از عفونت تاكيد كرده‌اند؛ اما به گفته دكتر سابرا كلين، تحقيقات نشان داده‌است كه مردان، حتي كارمندان مراقبت‌هاي بهداشتي و مردان شاغل در حرفه‌هاي پزشكي، كمتر از زنان دست خود را شسته و از صابون استفاده مي‌كنند. اكيكو ايوازاكي استاد سيستم ايمني در دانشگاه «ييل» مي‌گويد: مردان بيشتر از زنان در معرض ويروس كرونا قرار دارند و نبايد درباره اين بيماري به احساس امنيت كاذب دچار شوند.

در آخر اين كه رعايت بهداشت فردي مهم‌ترين نكته‌اي است كه اين روزها بايد به آن توجه كنيم تا سلامت خود و ديگران را به خطر نيندازيم.


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1398/12/8 ساعت: ۱۲ توسط:deltahealth :

مركبات، دشمن كرونا

مركبات سرشار از ويتامين c هستند و به همين خاطر مزيت‌هاي بسياري براي سلامت بدن دارند. با شيوع ويروس كرونا و سرماخوردگي‌هاي فصلي يكي از مواد غذايي كه مصرف آن به شدت توصيه مي‌شود، مركبات است. با ديگر خواص مركبات نيز در مجله سلامتي دلتا آشنا شويد.

اين روزها با شيوع ويروس كرونا، آنفولانزا و همچنين سرماخوردگي‌هاي فصلي حتما توصيه‌هاي تغذيه‌اي زيادي را شنيده‌ايد يا در وبسايت‌ها و شبكه‌هاي اجتماعي مختلف، در اين مورد مطالبي را خوانده‌ايد. برخي از مواد غذايي به خصوص مركبات با تقويت سيستم ايمني بدن، احتمال ابتلا به اين بيماري‌ها را كاهش مي‌دهند؛ بنابراين لازم است در كنار رعايت نكات بهداشتي به تغذيه خود نيز توجه كنيم. مركبات سرشار از ويتامين c هستند و شامل پرتقال، نارنگي، ليموترش، نارنج، گريپ فروت و… مي‌شوند. مصرف مركبات در هر فصلي از سال براي هر فردي ضروري است. اما نكته مهم اين است كه خواص مركبات فقط محدود به بهبود عملكرد سيستم ايمني نمي‌شود و فوايد بسيار ديگري را نيز شامل مي‌شود كه در ادامه اين مطلب مجله دلتا، به تعدادي از مهم‌ترين آن‌ها اشاره مي‌كنيم.

مقابله با سرطان
يكي از علل اصلي ابتلا به سرطان، به وجود آمدن راديكال‌هاي آزاد است. مركبات منبع غني از آنتي‌اكسيدان‌ها هستند كه مانع از ايجاد اين راديكال‌ها مي‌شوند؛ بنابراين مصرف مركباتي مانند گريپ فروت، نارنگي و پرتقال مي‌تواند خطر ابتلا به انواع سرطان‌ها را كاهش دهد. پيشنهاد ما به شما اين است كه صبح خود را با يك ليوان آب پرتقال تازه و طبيعي شروع كنيد كه روزي پرانرژي داشته باشيد.

 

محافظت از قلب
يكي ديگر از مهم‌ترين خواص مركبات، كمك به سلامت قلب است. فلاونوئيد يكي از مواد مغذي موجود در برخي ميوه‌ها مانند گريپ فروت است كه فوايد زيادي براي بدن ما، به‌خصوص قلب دارد. همچنين گريپ فروت و ساير مركبات، به خاطر وجود آنتي‌اكسيدان‌ها و ويتامين c، منجر به كاهش كلسترول بد مي‌شوند و از خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي مي‌كاهند.

حفظ سلامت پوست
اگر مي‌خواهيد پوستي جوان، صاف و شاداب داشته باشيد، حتما مركبات را در برنامه غذايي خود بگنجانيد. تحقيقات نشان مي‌دهد افرادي كه ويتامين c را به طور مرتب مصرف مي‌كنند، نسبت به كساني كه ويتامين c كمتري مصرف مي‌كنند، كمتر به چين و چروك و خشكي پوست دچار مي‌شوند. ويتامين c با توليد كلاژن، براي پوست بسيار مفيد است.

 

كمك به كاهش وزن
از آن‌جايي كه مركبات منبعي عالي از فيبر هستند و كالري كمي دارند، تاثير بسيار زياد و قابل توجهي بر كاهش وزن مي‌گذارند. اين موضوع به تثبيت قند خون كمك مي‌كند و باعث مي‌شود شما براي زمان طولاني‌تري احساس سيري كنيد؛ در نتيجه ميان‌وعده‌اي عالي براي كمك به كاهش وزن محسوب مي‌شوند. با انواع مركبات مي‌توانيد لذيذترين سالادها را تهيه كنيد؛ همچنين افزودن مقداري آبليمو يا چند برش ليمو به آب، پيشنهاد ديگر ما به شماست تا هم آبي كه مي‌نوشيد خوش‌طعم و عطر شود هم وزن‌تان را كم كنيد.

 

 

پيشنهاد مطالعه: براي آشنايي بيشتر با فوايد افزودن ليمو به آب، “فوايد نوشيدن آب با ليمو” را مطالعه كنيد.

افزايش جذب آهن
با اضافه كردن مركبات به سبد غذايي خود، مي‌توانيد به جذب ديگر مواد مغذي كمك كنيد. براي مثال يكي از خواص مركبات اين است كه بدن شما را براي افزايش جذب آهن ياري مي‌كند. به همين جهت توصيه مي‌شود مركبات را با غذاهاي غني از آهن مانند ماهي، گوشت و مرغ مصرف كنيد تا حداكثر بهره را از سبد غذايي خود ببريد.

تقويت سلامت مغز، تامين آب مورد نياز بدن، تنطيم كلسترول خون و جلوگيري از آسم، تعدادي ديگر از مهم‌ترين خواص مركبات هستند.


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1398/12/4 ساعت: ۱۳ توسط:deltahealth :

مضرات دود سيگار براي اطرافيان غير سيگاري

دود سيگار فقط به افراد سيگاري آسيب نمي‌رساند؛ بلكه اطرافيان آن‌ها و در واقع افراد غير سيگاري نيز با استشمام دود سيگار ضررهاي بسياري را متحمل مي‌شوند. با مجله سلامتي دلتا همراه باشيد.

حتما با مضرات سيگار آشنايي داريد. بد نيست بدانيد كه قرار گرفتن در معرض دود دست دوم سيگار (وقتي دود سيگار شخص ديگري را استشمام مي‌كنيد)، حتي اگر سيگاري نباشيد نيز برايتان مضر است. وقتي كسي سيگار مي‌كشد، تمام دود سيگار وارد ريه آن شخص نمي‌شود و بخشي از آن وارد هوايي مي‌شود كه ديگران در آن نفس مي‌كشند. قرار گرفتن در معرض دود سيگاري ها ، خطر ابتلا به انواع بيماري‌ها را تا ۳۰ درصد افزايش مي‌دهد. اين موضوع مي‌تواند موجب بروز سرطان ريه و ديگر انواع سرطان‌ شود. همچنين دود سيگار، براي سلامت قلب نيز مضر است. با مجله دلتا همراه باشيد تا با مضرات دود سيگار براي اطرافيان غير سيگاري آشنا شويد.

دود دست دوم سيگار و كودكان
دود دست دوم سيگار، سلامت كودك را شديدا به خطر مي‌اندازد. كودكان به‌دليل قرار داشتن در فرايند رشد، نرخ تنفس بالاتري نسبت به بزرگسالان دارند و به همين دليل بيش از سايرين در معرض خطرات مرتبط با دود سيگار قرار مي‌گيرند. از جمله اين عوارض مي‌توان به عفونت‌هاي تنفسي، عفونت گوش و سرفه مزمن اشاره كرد. براي حفظ سلامت فرزندانتان هم كه شده، نه خود در خانه سيگار بكشيد و نه به مهمان‌هايتان اجازه اين كار را دهيد.

 

اثر دود سيگار بر بيماري‌هاي قلبي-عروقي
قرار گرفتن در معرض دود سيگاري ها روي سيستم قلبي-عروقي افراد اثر مي‌گذارد و مي‌تواند موجب بيماري‌هاي عروق كرونري و سكته قلبي شود. لازم است بدانيد ۲۵ تا ۳۰ درصد از غيرسيگاري‌هايي كه در خانه يا محل كار در معرض دود اطرافيان سيگاري قرار دارند، به بيماري هاي قلبي مبتلا مي‌شوند. آش نخورده و دهن سوخته! همچنين قرارگرفتن در معرض دود سيگاري ها بلافاصله روي خون و رگ‌هاي خوني فرد اثر مي‌گذارد و خطر حمله قلبي را افزايش مي‌دهد.

سرطان ريه
دود سيگار موجب بروز سرطان ريه در افرادي شده است كه هرگز سيگار نكشيده‌اند. خطر ابتلا به سرطان ريه در غيرسيگاري‌هايي كه در خانه يا محل كار در معرض دود سيگار قرار دارند، ۲۰ تا ۳۰ درصد است؛ چرا كه غيرسيگاري‌هايي كه در معرض دود سيگاري ها  قرار دارند، به‌اندازه آنها، مواد سرطان‌زا را استنشاق مي‌كنند. طبق آمار هر سال در آمريكا بيش از ۷۳۰۰ غيرسيگاري بر اثر سرطان ريه جان خود را از دست مي‌دهند.

 

سيگار و سندرم مرگ ناگهاني نوزادان
سندرم مرگ ناگهاني نوزادان، همان‌طور كه از اسمش پيداست، بسيار ناگهاني، بدون توضيح و غيرمنتظره رخ مي‌دهد و جان نوزاد را در سال اول زندگي‌ مي‌گيرد. سندرم مرگ ناگهاني نوزادان يكي از اصلي‌ترين دلايل مرگ نوزاد، به‌خصوص نوزاد سالم است. دود سيگار اطرافيان كودك اين خطر را افزايش مي‌دهد. همچنين مادراني كه در دوران بارداري سيگار مي‌كشند، خطر سندرم مرگ ناگهاني نوزاد خود را بالا مي‌برند.

كلام آخر
براي پيشگيري از استنشاق دود سيگار، تا جايي‌ كه مي‌توانيد از افراد سيگاري دوري و در عين حال سيگاري‌ها را به ترك سيگار تشويق كنيد؛ در ضمن اگر كسي قصد سيگار كشيدن در خانه شما را داشت، محترمانه از او بخواهيد براي سيگار كشيدن از خانه خارج شود تا عوارض دود سيگاراو گريبان شما را نگيرد.

 

پيشنهاد مطالعه: براي آشنايي بيشتر با مضرات سيگار، “مضرات سيگار، ۷ بلايي كه سيگار بر سر پوست مي‌آورد” را مطالعه كنيد.


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1398/12/4 ساعت: ۱۲ توسط:deltahealth :

تسكين درد سينوزيت با چند ماده غذايي

ر

سينوزيت نوعي است كه مي‌توانيد با روش‌هاي خانگي و به سادگي آن را كاهش دهيد. در ادامه در مجله سلامتي دلتا به موارد استفاده موادي مانند سير، ليمو، سركه سيب، گوجه فرنگي و ... به طور خلاصه اشاره كرده‌ايم.

سينوزيت مشكل عمومي و شايع است كه تعداد زيادي از بيماران تنفسي را شامل مي‌شود. سينوزيت يك اصطلاح پزشكي به معني التهاب سينوس‌ها است كه معمولا در اثر عفونت‌هاي ويروسي، باكتريايي و يا قارچي در افراد به وجود مي‌آيد. در ادامه اين مطلب مجله دلتا  مي‌توانيد به كمك چند روش ساده به تسكين درد يا درمان خانگي سينوزيت بپردازيد.

آب
آب بهترين مايع براي بيماران سينوسي است. شما بايد هر روز ۲ ليتر آب بنوشيد.

آب نمك
۳ فنجان آب گرم با نصف قاشق چاي خوري نمك مخلوط كرده و خوب هم بزنيد. سرنگ را با اين مخلوط پر كنيد و دو قطره را داخل سوراخ بيني خود بريزيد.

 

گوجه فرنگي و كرفس
گوجه فرنگي و كرفس را با دقت بشوييد؛ سپس به قطعات كوچك تقسيم، آن را در مخلوط كن بريزيد و كمي آب به آن اضافه كنيد. مي‌توانيد براي طعم بهتر، از ليمو استفاده كنيد كه املاح ضد عفوني كننده اين نوشيدني را افزايش مي‌دهد.

سير
اين روش ساده‌ترين راه براي از بين بردن فشار سينوسي از صورت، گوش و سر است. شما بايد اين مراحل زير را انجام دهيد تا فشار سينوسي برطرف شود. بيني خود را با نمك و آب مقطر شستشو دهيد. سير را پوست بكنيد و به قطعات كوچك ببريد. سير خرد شده را در يك خرد كن بريزيد تا عصاره آن خارج شود. كمي آب به آن اضافه كنيد و عصاره سير را روي يك تكه پنبه بماليد و روي سوراخهاي بيني خود بگذاريد. مخاط بيني را بيرون بريزيد.

زردچوبه و عسل
به نسبت مساوي عسل و پودر زردچوبه له شده را مخلوط كنيد. خوب هم بزنيد. ۲ قاشق چاي خوري از اين مخلوط را غرغره كنيد، اينكار را ۴ تا ۵ بار در روز انجام دهيد.


ليمو
چند قطره عصاره ليمو را به سوراخ‌هاي بيني بريزيد تا مخاط بيني از بين برود، به اين صورت مي‌توانيد به درمان خانگي سينوزيت كمك كنيد.

زنجبيل
شما بايد مراحل زير را براي از بين بردن فشار سينوسي در سر، گوش و صورت خود با عصاره زنجبيل انجام دهيد:

۵۰ گرم زنجبيل، ۵۰۰ ميلي ليتر آب تهيه و زنجبيل پوست كنده شده را خرد كنيد. آن را در داخل قابلمه بريزيد و بجوشانيد. پس از ۱۵ دقيقه، شعله را خاموش و صبر كنيد تا خنك شود. حوله را درون عصاره زنجبيل داغ بياندازيد. صورت خود را با اين حوله بپوشانيد. ۱۰ ثانيه تا ۱ دقيقه صبر كنيد. شما بايد اين مراحل را سه تا پنج بار در روز انجام دهيد.

 

سركه سيب
سركه سيب را با مايعات ديگر مخلوط كنيد. براي رقيق كردن مخاط بيني خود از اين روش‌ها استفاده و مراحل زير را دنبال كنيد. يك فنجان چاي يا آب داغ را با ۲-۳ قاشق غذاخوري سركه سيب مخلوط كنيد. به ميزان دلخواه ليمو يا عسل براي بهتر شدن طعم آن اضافه كنيد. اين مخلوط را ۳ بار در روز بنوشيد.

اگر عفونت‌هاي سينوسي حاد داريد، براي درمان آن بهتر است حتما با پزشك خود مشورت كنيد.


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1398/11/29 ساعت: ۱۴ توسط:deltahealth :

۹ خاصيت كلم بروكلي براي سلامتي

با خواندن اين مطلب با خواص كلم بروكلي براي كبد، مغز، كنترل ديابت و ... آشنا شويد و از آن در انواع سالاد و غذاها استفاده كنيد. با مجله سلامتي همراه باشيد.

خواص كلم بروكلي
استفاده از اين سبزي، به سبب داشتن تاثير مفيد در سلامتي افراد، توصيه مي‌شود. اين سبزي، سرشار از مواد مغذي بوده و فوايد بسياري دارد. پيشگيري از انواع سرطان، كمك به عملكرد دستگاه گوارش، كاهش كلسترول، سم زدايي بدن و افزايش جذب انواع ويتامين ها و مواد معدني از خواص كلم بروكلي به شمار مي‌رود. بروكلي مواد مغذي زيادي دارد؛ از جمله فيبر، ويتامين C، ويتامين K، آهن و پتاسيم. براي آشنايي با خواص كلم بروكلي اين مطلب مجله دلتا را مطالعه كنيد.


خواص كلم بروكلي در درمان سرطان
كمك به درمان و پيشگيري از برخي سرطان‌ها از خواص كلم بروكلي به‌شمار مي‌رود. اين گياه مي‌تواند يك داروي طبيعي فوق‌العاده براي درمان انواع سرطان‌ها باشد؛ زيرا مي‌تواند استروژن اضافي را از بدن خارج كند.

سم‌زدايي بدن
وجود ويتامين C، گوگرد و برخي اسيدهاي آمينه و سم‌زدايي بدن از خواص كلم بروكلي است. كلم بروكلي در نابودي راديكال‌هاي آزاد و سمومي مانند اسيد اوريك از بدن و پاك‌سازي خون موثر است. به همين دليل در جلوگيري از جوش، خارش، التهاب مفصل، روماتيسم و نيز جلوگيري از سنگ كليه و بيماري‌هاي پوستي مانند اگزما موثر باشد.

محافظت از پوست
كلم بروكلي با دارا بودن آنتي‌اكسيدان، ويتامين C، ويتامين‌هاي گروه B، ويتامين E، ويتامين‌هاي A و K، اسيدهاي چرب امگا ۳،‌ اسيدهاي آمينه و فولات به درخشندگي، سلامت و شادابي پوست‌ كمك مي‌كنند.

 

خواص كلم بروكلي براي تقويت معده
دارا بودن مقدار زياد فيبر از خواص كلم بروكلي محسوب مي‌شود. ريشه‌ي اغلب اختلالات معده در يبوست است. فيبر مي‌تواند با جلوگيري از يبوست تقريبا همه‌ي اختلالات معده را درمان كند. فيبر به حجم غذا مي‌افزايد، موجب حفظ آب مي‌شود و به حركات روده‌اي كمك مي‌كند. همچنين منيزيم و ويتامين‌هاي موجود در كلم بروكلي با كاهش التهاب به كاهش اسيد معده، تسهيل گوارش، جذب مواد مغذي و تسكين معده كمك مي‌كنند.

جلوگيري از بيماري‌هاي قلبي
علاوه‌بر آنتي اكسيدان هاي بالا، كلم بروكلي با دارابودن مقدار چشمگيري فيبر، بتاكاروتن، اسيدهاي چرب امگا۳ و ساير ويتامين‌ها از كلسترول بد خون مي‌كاهد و با تنظيم فشار خون به عملكرد مناسب قلب و جلوگيري از بيماري‌هاي قلبي كمك مي‌كند. زماني‌كه كلم بروكلي را بپزيد، فيبر با صفرا بهتر تركيب و دفع آن آسان‌تر مي‌شود. كاهش صفرا با كاهش سطح كلسترول به سلامت قلب كمك مي‌كند. علاوه‌بر اين، پتاسيم موجود در كلم بروكلي گردش خون را افزايش مي‌دهد. همچنين مي‌تواند با كاهش تنش و استرس رگ‌ها، اكسيژن‌رساني به اندام‌هاي ضروري را افزايش دهد.

تقويت دستگاه ايمني
ويتامين C، بتاكاروتن، ويتامين‌ها و مواد معدني، سلنيم (به‌طور ويژه)، مس، روي و فسفر مسئول رنگ سبز و بنفش كلم بروكلي است. اينها در تقويت دستگاه ايمني بسيار اهميت دارند و مي‌توانند از شما در برابر عفونت‌هاي مختلف محافظت كنند.


حفظ سلامت استخوان
كلم بروكلي با دارابودن مقدار چشمگير كلسيم (۴۷ ميلي‌گرم كلسيم در هر ۱۰۰ گرم كلم بروكلي) و ساير مواد مغذي مانند منيزيم، روي و فسفر مي‌تواند براي همه‌ي افراد به‌خصوص كودكان، افراد مسن، زنان بادار و شيرده بسيار مفيد باشد، زيرا اين افراد بيشتر از ديگران در معرض پوكي استخوان، ضعف استخوان‌ها و دندان‌ها و كمبود كلسيم قرار دارند.

خواص كلم بروكلي براي تنظيم فشار خون
كروم يك ماده معدني ضروري‌ است كه در كلم بروكلي يافت مي‌شود. اين عنصر به عملكرد مناسب انسولين و تنظيم قند خون كمك مي‌كند، و مي‌تواند فشار خون را تنظيم كند.

درمان كم‌خوني
كم‌خوني (آنمي) ارتباط مستقيمي با كمبود آهن و برخي پروتئين‌ها در بدن دارد. مس يك ماده معدني ضروري است كه همراه با آهن در ساخت گلبول‌هاي قرمز نقش دارد و در كلم بروكلي يافت مي‌شود. كلم بروكلي سرشار از اين مواد بوده و مي‌تواند به درمان كم‌خوني كمك كند.


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1398/11/23 ساعت: ۱۲ توسط:deltahealth :

۵ روش درمان خانگي تبخال

تبخال ظاهري ناخوشايند در چهره فرد به وجود مي‌آورد. براي رفع اين عارضه مي‌توانيد از روش‌هاي خانگي بهره ببريد كه در اين مطلب به 5 مورد اشاره كرده‌ايم. با مجله سلامتي همراه باشيد.

تبخال معمولا همان عفونت ويروسي به فرم جوش‌هاي ملتهب است كه اطراف لب ايجاد مي شود. اين جوش‌ها مي‌توانند با يكديگر لايه‌اي ضخيم ايجاد كنند و پهناي زيادي داشته باشند. بعد از اين كه جوش‌ها مي‌تركند، تبخال شكل مي‌گيرد. اين عارضه معمولا در عرض دو تا چهار هفته ناپديد مي‌شود، به طوري كه هيچ اثر زخمي از آن باقي نمي‌ماند. در اين مطلب مجله دلتا، چند روش خانگي براي درمان تبخال را به شما خواهيم گفت.


درمان تبخال با يخ
يخ مي‌تواند التهاب، قرمزي و درد ناشي از تبخال را از بين ببرد. قالب يخ را در يك پارچه تميز بپيچيد و سپس آن را به مدت ۱۰ الي ۱۵ دقيقه روي قسمت مورد نظر قرار دهيد.

اين كار را هر سه الي چهار ساعت يكبار تكرار كنيد.

 

سير
سير داراي آنزيم‌هايي است كه خواص ضد باكتريايي، ضد ويروسي و ضد قارچي دارند، به درمان تبخال كمك مي‌كنند و خواص ضد التهابي آن‌ها مي‌تواند ورم و التهاب را كاهش دهد.

يك حبه سير را نصف كرده، آن را روي ناحيه مورد نظر قرار دهيد و ۱۰تا ۱۵ دقيقه صبر كنيد. اين فرآيند را سه تا پنج بار در روز تكرار كنيد.

ريشه شيرين بيان
گياه شيرين بيان براي درمان تبخال بسيار مناسب است و همچنين داراي يك ماده فعال است كه به آن گليسيريزين مي‌گويند؛ اين ماده داراي خواص ضد التهابي و ضد ويروسي است.

يك قاشق غذاخوري از پودر ريشه شيرين بيان را با نصف قاشق چاي‌خوري آب مخلوط كرده، آن را روي تبخال بگذاريد و چند ساعت صبر كنيد. اين كار را چند بار در روز انجام دهيد.

همچنين مي‌توانيد چاي ريشه شيرين بيان يا مكمل آن را ميل كنيد. اگر مستعد تبخال زدن هستيد، اين گياه را بخوريد تا احتمال تبخال زدن شما به حداقل برسد.

نكته: اگر فشار خون بالايي داريد، از مصرف ريشه شيرين بيان خودداري كنيد؛ زيرا فشار خون را افزايش و پتاسيم را كاهش مي‌دهد.

 

بالم ليمو
بالم ليمو بهبود تبخال را تسريع، التهاب آن را كاهش مي‌دهد و از پخش شدن عفونت‌ها جلوگيري مي‌كند. بالم ليمو حاوي تركيبات ضدويروسي است.

دو قاشق چاي‌خوري برگ ليموي خشك شده را با يك ليتر آب داغ به مدت ده دقيقه مخلوط كنيد؛ سپس سه تا چهار فنجان از آن را در روز بنوشيد. مي‌توانيد كمي از آن را روزي سه تا پنج بار روي تبخال بزنيد.

درمان تبخال با شير سرد
شير، حاوي ايموگلوبين‌هايي است كه از تبخال زدن جلوگيري مي‌كند. ايمونوگلوبولين دسته‌اي از مولكول‌هاي موجود در سيستم ايمني است. علاوه بر آن نوعي چربي به نام مونوكاپرين در شير است كه خواص ضدويروسي دارد. شير سرد همچنين احساس ناراحتي حاصل از تبخال را  كاهش مي‌دهد.

يك پد را درون شير سرد فرو ببريد، آن را به ناحيه مورد نظر بچسبانيد و ده دقيقه صبر كنيد. اين كار را يك يا دو بار در روز انجام دهيد. جدا از اين روش، نوشيدن شير هم براي رفع تبخال مفيد است.

 


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1398/11/19 ساعت: ۱۶ توسط:deltahealth :

درمان كوليت روده بدون جراحي!

درمان كوليت روده را به طب سنتي بسپاريد. مصرف كدام خوراكي‌ها مي‌تواند التهاب روده را كاهش دهد؟ با مجله سلامتي مجله دلتا همراه باشيد.

كوليت روده همان التهاب عصبي روده يا ورم روده است كه معمولا با علائمي چون اسهال خوني و درد شكمي خود را نشان مي‌دهد. اگر اين بيماري با عوارض خطرناكش درمان نشود، ممكن است منجر به سرطان روده شود. نگران نباشيد! كوليت و مشكلات روده مانند سلياك و كولون قابل درمان است. با مجله دلتا همراه باشيد.

 

بيماري كوليت روده ( كوليت اولسراتيو )
كوليت اولسراتيو (Ulcerative colitis) يا همان كوليت، التهاب و ورم روده وضعيتي است كه باعث زخم دستگاه گوارش و روده بزرگ مي‌شود.

علت كوليت و التهاب روده 
التهاب و ورم روده به دليل سوء عملكرد سيستم ايمني بدن روي باكتري‌هاي طبيعي داخل دستگاه گوارش ايجاد مي‌شود كه البته رژيم غذايي نامناسب و استرس هم در تشديد اين بيماري تأثيرگذار است.

 

علائم كوليت روده عصبي 
افرادي كه از بيماري كوليت روده رنج مي‌برند، معمولا دچار علائم مشتركي چون درد شكمي، اسهال خوني، درد ركتوم، بي‌اشتهايي، خستگي و ضربان قلب بالا هستند.

علائم كوليت روده در كودكان 
كوليت روده در كودكان هم با علائم خاصي چون تب، اسهال، درد شكمي و مدفوع خوني همراه است.

تشخيص كوليت روده 
پزشك با توجه به علائمي كه بيمار دارد، آزمايش‌هاي مختلفي چون آزمايش خون و مدفوع را براي بيمار تجويز مي‌كند البته در كنار آن معاينه شكمي، مفصلي و معقدي هم انجام مي‌شود.

عوارض كوليت روده 
آيا كوليت روده كشنده است؟ اگر كوليت و التهاب روده درمان نشود ممكن است باعث بيماري‌هاي مختلفي چون بيماري كبد، پوكي استخوان، التهاب مفصل، تورم كولون روده، زخم روده بزرگ، زخم دهان و … شود.

انواع كوليت روده 
يكي از شايع‌ترين انواع كوليت روده، كوليت روده عصبي يا سندروم روده تحريك‌پذير است. پروكتيك اولسراتيو، پروكتوسيگوييديت، كوليت سمت چپ و كوليت بدخيم است.

پيشنهاد مطالعه: براي اطلاع بيشتر درباره بيماري كوليت روده عصبي ”  علائم سندروم روده تحريك پذير”  را مطالعه كنيد.

 

درمان خانگي و قطعي كوليت روده 
آيا درمان كوليت و التهاب روده در خانه يا با ورزش‌هاي خانگي امكان‌پذير است؟ رژيم غذايي مناسب التهاب روده چيست؟ درباره درمان گياهي كوليت روده چه مي‌دانيد؟ اصلا راهكارهاي درمان التهاب روده را مي‌شناسيد؟ با صفحه سلامتي مجله ما همچنان همراه باشيد.

رژيم غذايي مناسب براي كوليت روده 
ورزش در كنار تغذيه مناسب مي‌تواند از اين بيماري جلوگيري كند. همچنين نوشيدن مايعات و آب فراوان حركت روده را روان مي‌كند.
مصرف برخي خوراكي‌ها مانند مواد غذايي حاوي امگا ۳، روغن بذر كتان، ماهي و غذاهاي پروبيوتيك مي‌توانند التهاب روده را كاهش دهند.
اگر روده شما مشكل دارد، روغن زيتون، روغن ماهي، ويتامين c و فيبر فراوان را فراموش نكنيد.
مصرف خرما و سنجد ضد التهاب روده عمل مي‌كند.
از جمله ميوه‌هاي مفيد براي درمان كوليت روده گلابي، سيب، موز و پرتقال است.
درمان كوليت روده با ورزش 
ورزش كردن باعث تحريك روده براي هضم غذا مي‌شود. براي كاهش التهاب روده و مشكلات شايع و مشابه آن مثل بيماري كرون بهتر است در كنار تغذيه مناسب از ورزش‌هاي مختلف چون يوگا و مديتيشن استفاده كنيد.

 

درمان گياهي كوليت روده 
از مصرف ادويه‌هاي ضد التهاب مثل زردچوبه، زنجبيل و دارچين كه بگذريم، بسياري از گياهان دارويي و دمنوش‌هاي خانگي هم مي‌توانند التهاب روده را كاهش دهند. از جمله گياهان دارويي مفيد عبارتند از:

پسيليوم ( پوست اسفرزه ) كه باعث كاهش يبوست مي‌شود.
آب سبوس گندم يا آب ليمو و عسل
آب سبزيجات فيبردار مثل آب كلم
چاي گياهي بابونه و چاي سبز
مصرف خاكشير، بارهنگ، كندر و …
شايد آخرين گزينه درماني براي اين بيماري جراحي كوليت روده باشد، آن هم در مواردي كه بيماري با زخم‌ها و التهاب و تورم سرتاسر روده را درگير كند كه البته جراحي كوليت بايد با تشخيص پزشك انجام شود. به خاطر داشته باشيد كه مجله دلتا پزشك خانواده شما است.

پيشنهاد مطالعه: براي آشنايي بيشتر با بيماري‌هاي مربوط به روده  ” سلياك؛ بيماري خطرناك و كشنده ” را مطالعه كنيد.


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1398/11/3 ساعت: ۱۲ توسط:deltahealth :

درمان صرع با ۷ دمنوش گياهي

دمنوش ضد صرع! بله درست شنيديد. دمنوش هاي گياهي مي‌توانند حملات تشنج را كاهش دهند. بگذاريد خودماني تر بگوييم: با اين 7 نوشيدني گياهي ديگر غش نمي‌كنيد! مجله سلامتي دلتا را ورق بزنيد.

درمان صرع با نوشيدني يا همان دمنوش‌هاي گياهي امكان‌پذير است. درباره درمان گياهي صرع چه مي‌دانيد؟ اين بار طب سنتي به كمك بيماري صرع و حملات ناشي از آن مي‌آيد. حتما شما هم مشتاق هستيد كه بدانيد كدام دمنوش‌هاي گياهي مي‌توانند ضد حملات صرع و تشنج عمل كنند؟ با مجله دلتا همراه باشيد.

 

بيماري صرع ( حمله تشنج يا غش ) 
صرع يا همان تشنج يك زلزله كوچك در مغز است؛ اختلال مغزي كه در آن سلول‌هاي عصبي يا نورون‌ها، پيام‌هاي غيرطبيعي دريافت مي‌كنند؛ در نتيجه اين اختلال عصبي در مغز باعث مي‌شود كه سطح هوشياري فرد كم شود و حملات ناگهاني به بيمار دست دهد. درواقع بيماري صرع اسپاسم‌هاي عصبي يا تخليه شارژ‌هاي الكتريكي عصبي است كه بر اثر اختلال در سيستم مركزي اعصاب ايجاد مي‌شود. علت و علائم تشنج چيست؟ كدام نوشيدني‌ها مي‌توانند به درمان صرع و كاهش اين حمله‌هاي ناگهاني كمك كنند؟ با صفحه سلامتي ما همراه باشيد.

 

علت و علائم تشنج 
چرا غش مي‌كنيم؟ اين سؤال را خيلي خودماني مطرح كرديم كه البته مي‌تواند سؤال بسياري از مخاطبان مجله ما و حتي خود شما هم باشد. بعد از ژنتيك و بيماري‌هاي عفوني خاص، مشكلات غده تيروئيد، ضعف اعصاب، ضربه مغزي، مشكلات دستگاه گوارش و عفونت روده و معده، كمبود كلسيم و مشكل قند خون مي‌تواند از علت‌هاي عمده ابتلا به اين بيماري باشد.

صرع معمولا با علائمي مثل از دست دادن كنترل عضلات، خيره شدن به فضا، از دست دادن هوشياري، افتادن از بلندي و عدم تعادل و عملكرد ضعيف حواس پنجگانه همراه است. براي اين وضعيت و كنترل حمله‌هاي خفيف آن گياهان دارويي بهترين گزينه درماني است.

پيشنهاد مطالعه: براي اطلاع بيشتر درباره بيماري صرع ” تشنج ؛ زلزله در مغز ” را مطالعه كنيد.

 

درمان گياهي صرع
آيا درمان قطعي تشنج و صرع با طب سنتي امكان دارد؟ گياهان دارويي ضد صرع و تشنج را مي‌شناسيد؟ چه دمنوش‌هاي گياهي و نوشيدني‌هايي مي‌توانند اين بيماري را كنترل كنند؟ در ادامه ۷ نوشيدني گياهي مفيد ضد صرع را به شما معرفي خواهيم كرد، با ما همچنان همراه باشيد.

 آويشن و پونه ؛ گياه ضد تشنج و صرع
اگر دچار صرع و حمله‌هاي مكرر ناشي از آن هستيد، دمنوش آويشن و پونه كوهي را امتحان كنيد. اين دمنوش گياهي مي‌تواند حمله‌هاي صرع را كاهش دهد. براي تهيه دمنوش آويشن و پونه كوهي بايد ميزان مساوي از گياه آويشن را با پونه كوهي مخلوط و با ۲ ليوان آب آن را دم كنيد. اين دمنوش گياهي را به صورت روزانه دو تا سه فنجان بنوشيد.

دمنوش و چاي گياهي زنجبيل
تركيب هل، زنجبيل به همراه مقدار كمي دارچين به عنوان ادويه‌هاي ضد التهاب و آرام‌بخش مي‌تواند ضعف اعصاب شما را تسكين دهد. درست مثل دمنوش گياهي گل گاو زبان!

براي تهيه اين نوشيدني گياهي بايد يك قاشق چاي‌خوري زنجبيل را با مقدار كمي هل و يك چهارم قاشق مرباخوري زعفران و دارچين مخلوط و با ۲ ليوان آب آن را دم كنيد. نوشيدن روزانه ۲ فنجان از اين دمنوش گياهي حملات صرع را كاهش مي‌دهد.

پيشنهاد مطالعه: براي اطلاع بيشتر درباره دمنوش‌هاي گياهي پر خاصيت “خواص چند دمنوش گياهي” را مطالعه كنيد.

 بهار نارنج ؛ گياه دارويي ضد تشنج
چاي بهار نارنج هم از ديگر دمنوش‌هاي مؤثر در تسكين سردرد و ميگرن‌هاي عصبي ناشي از صرع است. براي تهيه اين دمنوش يا چاي گياهي بايد يك قاشق چاي‌خوري گياه بهار نارنج را به همراه مقداري آب به مدت ۵ الي ۱۰ دقيقه بجوشانيد و اين نوشيدني را به صورت روزانه مصرف كنيد.

 

دمنوش دارچين و هل
دارچين به عنوان يك ادويه قوي و ماده ضد التهاب علاوه بر خاصيت آرام‌بخشي سيستم ايمني و عصبي بدن را تقويت مي‌كند. تركيب مقداري از  اين ادويه به همراه ۱۰ عدد هل مي‌تواند يك دمنوش سبك و مغذي براي بدن شما باشد كه حملات صرع و ضعف اعصاب را كنترل مي‌كند.

دمنوش سنبل‌ الطيب
سنبل‌ الطيب يا علف گربه و ريشه آن در درمان صرع، ميگرن و اضطراب بسيار مؤثر و مفيد است، والين موجود در اين گياه مثل اسطوخودوس خاصيت آرام‌بخشي قوي دارد، بهتر است اين نوشيدني گياهي را هنگام خواب مصرف كنيد.

دمنوش زوفا
گياه زوفا از تيره نعناعيان است؛ همان‌طور كه گفتيم، مشكلات روده و ميكروب‌هاي عفوني بدن مي‌توانند در حملات صرع مؤثر واقع شوند. دمنوش گياهي زوفا به عنوان يك ماده ضد ميكروب، دستگاه گوارش و بدن شما را ضد عفوني مي‌كند. سم زدايي با دمنوش و چاي گياهي را حتما امتحان كنيد.

آب گشنيز
ويتامين‌هايي مثل D، E، B6، اسيد فوليك در كاهش حمله‌هاي عصبي و كنترل بيماري صرع بسيار مؤثر است. بسياري از اين ويتامين‌ها در دمنوش‌هاي گياهي به خصوص آب سبزيجات وجود دارند؛ اگر به بيماري صرع مبتلا شده‌ايد و مدام غش مي‌كنيد، براي كنترل و كاهش حملات مي‌توانيد با آب گشنيز شروع كنيد. براي تهيه دمنوش گياهي گشنيز بايد يك قاشق چاي‌خوري تخم گشنيز را در يك فنجان آب به مدت ۱۰ دقيقه دم و سپس اين نوشيدني گياهي را ميل كنيد.

در كنار اين دمنوش‌هاي گياهي، بعضي از رژيم‌هاي غذايي هم مي‌توانند تشنج را كاهش دهند، يكي از شايع‌ترين رژيم هاي غذايي ضد صرع رژيم كتوژنيك است؛ يك رژيم كم‌ پروتئين با ميزان كربوهيدرات پايين كه تشنج و حمله‌هاي عصبي را درمان مي‌كند.

پيشنهاد مطالعه: براي اطلاع بيشتر درباره رژيم غذايي كتوژنيك ” رژيم لاغري كتوژنيك چيست؟ ” را مطالعه كنيد.


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1398/11/3 ساعت: ۱۱ توسط:deltahealth :

۷ خاصيت باور نكردني عسل آويشن

عسل آويشن خورده‌ايد؟ يك عسل طبيعي، گياهي و پر خاصيت از گل هاي آويشن كه ارزش امتحان كردن دارد؛ درباره خواص درماني اين عسل جادويي چه مي‌دانيد؟ با مجله سلامتي دلتا همراه باشيد.

عسل آويشن چيست؟ درباره خواص درماني عسل آويشن چه مي‌دانيد؟ عسل آويشن از گياه و گرده افشاني زنبور بر گل آويشن به وجود مي‌آيد؛ درواقع اين عسل از فراوري شدن شهد گل‌هاي آويشن توسط زنبور عسل حاصل مي‌شود كه درمان‎ كننده بسياري از بيماري ها مثل سرماخوردگي و ديابت است؛ از اين به بعد، در كنار عسل طبيعي و موم آن از عسل هاي گياهي و تك گل هم استفاده كنيد؛ صفحه سلامتي مجله دلتا را ورق بزنيد تا با خواص باور نكردني عسل آويشن بيشتر آشنا شويد.

 

عسل آويشن چيست؟ 
همانطور كه گفتيم، عسل آويشن يكي از انواع عسل هاي تك گله است كه از گل نعنائي آويشن تهيه مي‌شود؛ حاصل گرده افشاني زنبور عسل بر گياه آويشن اين شهد طبيعي و درماني خوشمزه را به طب سنتي هديه داده است. اين عسل عطر و طعم خاصي دارد و معمولا به رنگ كهربايي با شيريني متوسط و طعمي تند و  ادويه‌دار است؛ در ادامه به خواص فوق‌العاده اين عسل گياهي اشاره خواهيم كرد.

 

خواص گياه آويشن 
آويشن يكي از شناخته‌شده‌ ترين گياهان از خانواده نعنا است. اين گياه درختچه‌‌اي كوتاه و پرشاخه با برگ‌هاي نازك دارد، گل‌هاي  آويشن سفيد ( مايل به بنفش و سرخ ) چتري و منفرد است. همانطور كه مي‌دانيد، آويشن و به خصوص نوع كوهي آن خواص زيادي براي بدن دارد كه يكي از مهم ترين آنها درمان مشكلات تنفسي و عفونت‌هاي ويروسي ناشي از سرماخوردگي است؛ حتما شما هم معجون جادويي عسل، آويشن و ليمو را امتحان كرده‌ايد؛ حالا يك گزينه جديد تر هم به اين دمنوش جادويي اضافه مي‌شود و آن هم عسل آويشن است.

پيشنهاد مطالعه : براي اطلاع بيشتر درباره خواص درماني گياه آويشن به مقاله ” خواص شگفت انگيز آويشن ” مراجعه كنيد.

نقش شهد در توليد عسل آويشن 
شهد آويشن نقش عمده‌اي در توليد عسل آويشن دارد و معمولا در حرفه زنبور‎داري به اين نكته بسيار توجه مي‌شود كه كندوي عسل را در محلي قرار دهند كه بيشترين و بهترين شهد آويشن وجود داشته باشد تا گرده‌افشاني گياه آويشن توسط زنبور عسل به خوبي انجام شود.

 

خواص عسل آويشن 
عسل گياهي آويشن با ويتامين‌هاي A،  B‌ و E‌ در طب سنتي خواص درماني و پزشكي زيادي دارد؛ اين ماده مغذي مانند عسل طبيعي، موم عسل و چاي سبز آنتي‌اكسيدان هاي طبيعي زيادي دارد كه براي درمان انواع مختلف سرطان و بيماري‌هاي عفوني مثل آسم و سرماخوردگي گزينه بسيار مناسبي است. با ما همچنان همراه باشيد تا درباره خواص عسل آويشن اطلاعات تازه‌اي به دست آوريد.

درمان سرماخوردگي
همانطور كه گفتيم، عسل آويشن خواص ضد باكتري و ضد التهابي زيادي دارد كه مي‌تواند مشكلات تنفسي، آسم، سينوزيت، برونشيت و عفونت هاي ويروسي بدن را كنترل و سيستم ايمني بدن را تقويت كند. استفاده از تركيب جادويي عسل آويشن و ليمو در كنار دمنوش هاي گياهي ديگر ضد سرماخوردگي سرفه و گلودرد را بهبود مي‌بخشد.

درمان ميكروب و التهاب معده
اگر زخم يا التهاب معده داريد، عسل آويشن ميل كنيد. براي اين منظور، بهتر است به صورت ناشتا يك تا دو قاشق غذاخوري از اين عسل گياهي را با آب ميل كنيد تا ديواره معده شما نرم و سوزش و التهاب آن برطرف شود.

كاهش درد قاعدگي
اين عسل گياهي مي‌تواند درد هاي شكمي و رحمي ناشي از قاعدگي را كاهش دهد. استفاده از اين عسل طبيعي در انواع دمنوش هاي گياهي در دوران پريودي ضد درد هاي شكمي عمل مي‌كند و باعث پاكسازي عفونت‌هاي رحم و تخمدان خانم ها مي‌شود.

كنترل قند خون
عسل آويشن و به طور كلي عسل‌هاي گياهي مختلف مي‌توانند ميزان قند خون را در بدن كنترل كنند. طبق تحقيقات دانشمندان، گياه آويشن و استفاده از فراورده‌هاي طبيعي آن قند خون عصبي بدن را تنظيم مي‌كند؛ علاوه بر اين و همانطور كه گفتيم، عسل آويشن شيريني بيش از حد ندارد.

 

انرژي زاي طبيعي بدن
معجون عسل آويشن هم مانند معجون‌هاي گياهي ديگر مثل آب و عسل و شير و زنجبيل باعث رفع خستگي و افزايش انرژي بدن مي‌شود، يكي از علت‌هاي شايع اين مسئله وجود آنتي‌اكسيدان هاي طبيعي در اين ماده غذايي ارزشمند است.

معجون گياهي ضد سرطان
همانطور كه گفتيم، آنتي‌اكسيدان هاي طبيعي موجود در عسل آويشن مانند چاي سبز با راديكال‌هاي آزاد مبارزه مي‌كنند؛ درنتيجه سيستم ايمني بدن تقويت مي‌شود و شما مي‌توانيد بدن خود را در برابر انواع مختلف سرطان بيمه كنيد. همچنين مصرف مداوم عسل آويشن به دليل خاصيت ضد التهابي‌اش ( محافظت از عروق خوني ) از حمله قلبي جلوگيري مي‌كند.

بهبود زخم هاي عفوني بدن
عسل طبيعي و انواع مختلف آن به دليل خواص ضد التهابي‌اش مي‌تواند عفونت‌هاي بدن و محل زخم و سوختگي‌ها را التيام دهد. اگر پوست صورت شما مستعد جوش و آكنه‌هاي عفوني و ميكروبي است؛ ماسك عسل آويشن و ليمو را امتحان كنيد.

 

بهترين طريقه مصرف عسل آويشن 
مخلوط كردن دو تا سه قاشق عسل آويشن با آب ولرم و سپس اضافه كردن آب ليموي ترش و تازه به آن مي‌تواند يك نوشيدني مفيد و سرشار از ويتامين C براي انواع مختلف بيماري‌ها باشد؛ پس هميشه سعي كنيد عسل هاي گياهي و طبيعي را با ليموي تازه بخوريد.

خريد عسل آويشن 
شايد براي شما هم اين سؤال ايجاد شده باشد كه عسل آويشن و به طور كلي عسل هاي گياهي را از كجا بايد تهيه كرد؟ شما مي‌توانيد عسل آويشن را مثل ساير محصولات و عرقيات گياهي از فروشگاه‌هاي معتبر تهيه كنيد البته بهتر است به مارك محصولات هم توجه داشته باشيد.

پيشنهاد مطالعه : براي اطلاع بيشتر درباره خواص درماني عسل به مقاله ” آب و عسل ؛ معجون طلايي ” مراجعه كنيد.


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1398/10/30 ساعت: ۱۵ توسط:deltahealth :

خواص روغن خردل براي سلامتي

با روغن خردل زيباتر شويد. درباره خواص درماني و زيبايي روغن خردل چه مي‌دانيد؟ با مجله سلامتي دلتا همراه باشيد.

خردل و روغن آن را دست كم نگيريد. درباره خواص روغن خردل چه مي‌دانيد؟ آيا مي‌دانستيد كه خردل يك ماده لاغر كننده است؟ استفاده از روغن خردل در رايحه درماني مي‌تواند بسياري از مشكلات و بيماري‌هاي خاص مثل استرس، چاقي، مشكلات تنفسي، ضعف حافظه و …. را رفع كند.

در ميان روغن‌هاي گياهي متنوع مثل روغن زيتون، روغن كرچك، روغن نارگيل، روغن آرگان، روغن كنجد، روغن شتر مرغ، روغن فندق، روغن ماهي، روغن كلزا، روغن هسته انار، انگور و … براي يك بار هم كه شده روغن خردل را امتحان كنيد. با مجله دلتا همراه باشيد تا درباره خواص جادويي و بي‌نظير روغن خردل اطلاعات بيشتري كسب كنيد.

 

روغن خردل چيست؟ 
روغن خردل از دانه‌هاي گياه خردل استخراج مي‌شود. معمولا در كشورهاي ناحيه شرقي از روغن خردل در پخت و پز استفاده مي‌شود؛ البته بهتر است از اين روغن گياهي بيشتر به صورت موضعي استفاده كنيد.

بهتر است نام اين روغن گياهي را مثل روغن زيتون و روغن آرگان، روغن زيبايي و سلامتي بناميم؛ چون هم باعث زيبايي پوست و مو و دندان‌ها مي‌شود و هم سلامت بدن را در مقابل بيماري‌هاي مختلف تضمين مي‌كند.

انواع خردل 
گياه و دانه خردل انواع متنوعي مثل خردل زرد، آبجوي آمريكايي، ديژون، شيرين، عسلي، ميوه‌اي، تند، ايرلندي، استراليايي و روسي دارد كه هر كدام از آن‌ها مي‌توانند اثر متفاوتي بر سلامت و زيبايي شما بگذارند.

 

ويتامين هاي روغن خردل ( ارزش غذايي خردل ) 
روغن خردل مثل روغن كنجد بسيار مغذي است. اين روغن گياهي حاوي ۶۰ درصد چربي غير اشباع و ۱۲ درصد چربي اشباع شده است. روغن خردل به عنوان يك منبع غني سبزيجات، حاوي اسيد آلفا لينولنيك و اسيد چرب امگا ۳ ماده ضروري و مهمي تلقي مي‌شود.

 

خواص روغن خردل در طب سنتي 
درباره لاغري و زيبايي پوست و مو به عنوان يكي از خواص روغن خردل كم و بيش صحبت كرديم البته فوايد ديگر اين روغن گياهي شما را شگفت‌زده خواهد كرد؛ با ما همچنان همراه باشيد.

فوايد روغن خردل براي زيبايي 
ايام عيد و تعطيلات نوروزي نزديك است؛ روغن خردل مثل روغن آرگان و ديگر روغن‌هاي گياهي پوست و موي شما را زيباتر از قبل خواهد كرد،  براي تغيير آماده‌ايد؟ فقط كافي است كه يك بار آن را امتحان كنيد.

خردل براي زيبايي پوست صورت ( ماسك خردل )
روغن خردل حكم وازلين را دارد و مي‌تواند لب هاي ترك خورده شما را نرم كند. خاصيت ضد باكتري و ضد التهابي اين روغن لك‌ها و جوش‌هاي پوستي را برطرف مي‌كند. براي نرم كردن پوست صورت، تركيبي از روغن خردل و روغن نارگيل را روي پوست خود بگذاريد و اين ناحيه را ۵ تا ۶ دقيقه به صورت دوراني ماساژ دهيد؛ پس از آن صورت خود را با آب سرد بشوييد.

براي تهيه ماسك خردل، يك قاشق چاي‌خوري ماست، چند قطره آبليمو، روغن خردل و آرد نخودچي را مخلوط كنيد و روي پوست خود قرار دهيد.

 روغن خردل براي ماساژ موي سر
روغن خردل مثل آب پياز باعث تحريك مو و رشد آن مي‌شود و بسياري از بيماري‌هاي مربوط به مو مثل شوره، سفيدي مو، شپش، ريزش مو و كچلي را برطرف مي‌كند.

ماساژ دادن پوست سر با روغن خردل باعث افزايش گردش خون در پوست مي‌شود. اين روغن گياهي سرشار از ويتامين‌ها و مواد معدني به ويژه بتاكاروتن است كه براي رشد مو يك گزينه عالي است. ماساژ مو با اين روغن گياهي در كنار روغن نارگيل و فندق با مواد مغذي، آهن، اسيدهاي چرب، كلسيم و منيزيم رشد موها را افزايش مي‌دهد.

بهداشت دهان و دندان ( روغن خردل و زردچوبه )
تركيب طبيعي روغن خردل و زردچوبه با خاصيت ضد التهابي باعث سفيد شدن دندان ها مي‌شود. اگر يك جرم گير طبيعي مثل روغن نارگيل براي دندان‌هاي خود مي‌خواهيد، اين تركيب جادويي را هنگام مسواك زدن امتحان كنيد.

خواص روغن خراطين و روغن خردل براي چاقي صورت
تركيب جادويي روغن‌هاي گياهي مثل روغن خراطين و روغن خردل و ماساژ صورت با آن‌ها به دليل مواد مغذي كه دارند مي‌تواند گونه و صورت شما را چاق و پر كند؛ درست مثل سيب زميني.

پيشنهاد مطالعه : براي اطلاع بيشتر درباره خواص روغن‌هاي گياهي به مقاله ” درمان با روغن هاي گياهي به روش طب سنتي ” مراجعه كنيد.

 

فوايد درماني روغن خردل 
بعد از موارد زيبايي كه مطرح شد، حالا نوبت به فوايد درماني و پزشكي روغن خردل مي‌رسد. درباره خواص درماني روغن خردل چه مي‌دانيد؟ اين روغن گياهي سلامت قلب را تضمين مي‌كند، آنتي اكسيدان‌هاي طبيعي آن ضد سرماخوردگي و عفونت‌هاي بدن است؛ همانطور كه گفتيم، بهتر است از اين روغن بيشتر به صورت موضعي يا بخور و رايحه درماني استفاده كنيد.

خردل ؛ روغن ضد سرطان
روغن موجود در دانههاي خردل حاوي مقدار زيادي اسيد لينولئيك است كه وقتي به اسيد چرب امگا ۳ تبديل مي‌شود، از سرطان روده و معده جلوگيري مي‌كند.

كاهش كلسترول
روغن خردل حاوي مقدار زيادي از اسيدهاي چرب غير اشباع و همچنين اسيدهاي چرب امگا ۳ و امگا ۶ است. اين چربي‌هاي مفيد خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي – عروقي و كلسترول بد را تا ۵۰ درصد كاهش مي‌دهند؛ البته در مصرف آن نبايد زياده‌روي كنيد.

درمان سرماخوردگي با خردل
اگر سرفه و گلودرد داريد يا عفونت‌هاي ويروسي مثل آنفولانزا و سرماخوردگي به بدن شما حمله كرده است؛ بخور و رايحه درماني با روغن‌هاي گياهي مثل روغن خردل و كافور مي‌تواند سرفه و گلودرد شما را درمان كند. تركيب روغن خردل و دانه زيره سياه در آب جوش و استفاده از اين بخور گياهي خلط سينه و مشكلات تنفسي را درمان مي‌كند.

روغن خردل براي كاهش درد مفاصل
ماساژ درماني با انواع مختلف از روغن‌هاي گياهي مي‌تواند درمان كننده دردهاي مفصلي و آرتروز باشد. روغن خردل حاوي مقدار زيادي اسيد چرب امگا۳ است كه به عنوان ماده ضد التهاب عمل مي‎كند و سفتي عضلات مفصلي و درد ناشي از آرتروز را كاهش مي‎دهد.

درمان افسردگي و بهبود عملكرد مغز
غلظت بالاي اسيدهاي چرب موجود در روغن خردل مانند روغن نعناع باعث افزايش عملكرد مغز مي‌شود و به درمان افسردگي كمك مي‎كند. براي اين منظور، شما مي‌توانيد از رايحه اين روغن گياهي استفاده كنيد.

خواص روغن خردل براي لاغري
دانه‌هاي خردل و عصاره آن مي‌تواند ميزان متابوليسم بدن را افزايش دهد. با مصرف روزانه ۳ قاشق چاي‎خوري خردل به راحتي چربي سوزي كنيد. وجود ماده ايزوتيوسيانات در اين روغن گياهي، سطح هورمون افدرين ( چربي سوز طبيعي بدن ) را افزايش مي‎دهد.

 

عوارض و مضرات روغن خردل 
زنان باردار بايد از مصرف روغن خردل اجتناب كنند؛ زيرا اين روغن گياهي حاوي تركيبات شيميايي است كه مي‌تواند براي مادر و جنين مضر باشد و منجر به سقط جنين شود.

طرز تهيه روغن خردل در خانه 
بهتر است عصاره گياهي دانه‌هاي خردل را در منزل و با روش‌هاي طبيعي استخراج كنيد؛ به طور كلي، دو راه براي تهيه روغن خردل وجود دارد؛ روش اول اين است كه دانه هاي خردل را براي استخراج روغن فشار دهيد و عصاره آن را به روش دستي خارج كنيد؛ روش دوم اين است كه دانه‌ها را تميز و آن‌ها را با آب مخلوط كنيد؛ سپس روغن آن را با عمل تقطير به دست آوريد.

نظر شما درباره اين روغن گياهي چيست؟ خواص درماني يا خواص زيبايي روغن خردل؟ شما كدام يك را بيشتر مي‌پسنديد؟ به شما پيشنهاد مي‌كنيم كه اين روغن گياهي را براي يك بار هم شده امتحان كنيد تا معجزه زيبايي و درماني آن را با چشمان خود ببينيد.

پيشنهاد مطالعه : براي اطلاع بيشتر درباره روغن‌هاي گياهي و زيبايي به مقاله ” روغن شتر مرغ ؛ مناسب پوست، مو و ناخن ” مراجعه كنيد.


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1398/10/30 ساعت: ۱۴ توسط:deltahealth :

درمان آپانديس بدون عمل جراحي !

آپانديس چيست؟ درباره اين بيماري، علائم، علت و روش‌هاي درمان آن چه مي‌دانيد؟ آيا درمان آپانديس بدون جراحي امكان پذير است؟ با مجله  سلامتي دلتا همراه باشيد.

درمان درد آپانديس بدون عمل جراحي ؟! بله درست شنيديد. درد آپانديس با درمان‌هاي خانگي و طب سنتي قابل بهبود و درمان است البته اگر وضعيت پزشكي شما وخيم باشد و نياز به جراحي و عمل داشته باشيد، قضيه كمي متفاوت مي‌شود؛ در اين صورت اين روش‌هاي خانگي و درمان‌هاي گياهي مي‌توانند عفونت روده يا درد بعد از جراحي را كاهش دهند و به بهبود سريع زخم‌ها كمك كنند.

بعد از بيماري‌هاي مختلف مثل التهاب روده، كرون، سلياك، عفونت هاي ادراري و عفونت مثانه، حالا نوبت به آپانديس، علت و علائم التهاب و درد ناشي از آن و راهكارهاي درمان آپانديسيت مي‌رسد، با مجله دلتا همراه باشيد.

 

آپانديس ( آپانديسيت ) چيست؟ 
آپانديس زائده‌اي كوچك و انگشتي شكل است كه از روده بزرگ منشعب مي‌شود. اين زائده به انتهاي سكوم ( روده كور ) متصل است. طول آپانديس نزديك به ۲۰ سانتي‌متر و قطر آن بين ۶ تا ۸ ميلي‌متر است؛ عفونت و التهاب در اين ناحيه از بدن منجر به آپانديسيت مي‌شود.

آپانديس كجاست؟ 
آپانديس در ناحيه ايول راست ( نزديك به لگن ) واقع شده است البته موارد نادري در وضعيت جسماني افراد وجود دارد كه آپانديس در پشت اين ناحيه قرار گرفته است و قسمت بالاي آن به كبد مي‌رسد. اين بيماري در ميان مردان ( بين سن ۱۰ تا ۳۰ سالگي ) شايع‌تر از زنان است.

 

علائم آپانديس در بزرگسالان 
علائم درد آپانديس چيست؟ اين علائم در افراد متفاوت است؛ شايد شما هم بارها شاهد اين صحنه پزشكي بوده‌ايد كه فردي كه پارگي آپانديس دارد، در حالي كه دل درد شديد گرفته است تا كمر خم شده و توانايي راه رفتن ندارد، اين يك هشدار و علامت جدي است.

درواقع، اولين علامت آپانديس، درد اطراف ناف و ناحيه شكم است. اين درد معمولا در ابتدا خفيف است و سپس شدت پيدا مي‌كند. از علائم شايع آپانديس، حالت تهوع و استفراغ، اسهال، بي‌اشتهايي و تب پايين است.

 

علائم آپانديس در كودكان
والدين عزيز، آپانديس كودكان را نبايد با عفونت معده و دستگاه ادراري اشتباه بگيريد؛ از علائم شايع اين بيماري در كودكان، درد، تورم شكم و استفراغ است؛ در اين مواقع هرچه سريع‌تر بايد به پزشك مراجعه كنيد.

علائم آپانديس در زنان
بسياري از علائم آپانديس در زنان شبيه به ناراحتي و بيماري‌هاي ناشي از بارداري است. اين موارد شامل درد معده، حالت تهوع و استفراغ و گرفتگي عضلات است.

پيشنهاد مطالعه : براي اطلاع بيشتر درباره نشانه هاي آپانديسيت به مقاله ” علائم آپانديسيت را بشناسيم” مراجعه كنيد.

 

علت درد آپانديس 
التهاب و درد آپانديس يا همان آپانديسيت زماني اتفاق مي‌افتد كه آپانديس اغلب توسط مدفوع، يك جسم خارجي يا سرطان مسدود مي‌شود. بيشترين علت درد و التهاب آپانديس مربوط به عفونت‌هاي بدن به خصوص روده و نواحي نزديك به آن است؛ چون آپانديس مي‌تواند در پاسخ به هر گونه عفونت در بدن دچار ورم و التهاب شود و در صورت عدم درمان تا موارد حاد ( سرطان آپانديس ) پيش رود.

مراقب پارگي و تركيدن آپانديس خود باشيد! 
اگر التهاب آپانديس شما شديد باشد، بايد حتما به پزشك مراجعه كنيد تا از شما آزمايش‌هاي گوناگون مثل تست روده، تست شكم، آزمايش خون، اسكن CT  و … بگيرد؛ اگر اين مشكل حاد باشد، شما به جراحي آپانديس نياز خواهيد داشت.

 

درمان سنتي يا عمل آپانديس؟ 
آيا درمان آپانديس بدون عمل امكان‌پذير است؟ همانطور كه گفتيم، همه چيز به تشخيص پزشك بستگي دارد. ممكن است التهاب و درد آپانديس خفيف باشد يا اينكه بعد از جراحي درد كمي در اين ناحيه حس كنيد، طب سنتي و درمان‌هاي خانگي مي‌تواند اين دردها را كاهش دهد اما درمان كننده قطعي بيماري شما نخواهد بود.

درمان درد آپانديس ( طب سنتي + درمان دارويي ) 
طب سنتي براي درمان انواع مختلف بيماري‌ها در خدمت شما است. اگر مي‌خواهيد درد ناشي از التهاب آپانديس قبل و بعد از جراحي يا عفونت‌هاي مربوط به روده را كاهش دهيد يا به طور كلي از ورم آپانديس جلوگيري كنيد، رژيم غذايي پر فيبر و مصرف مايعات فراوان را فراموش نكنيد.

 

رژيم غذايي پر فيبر
رژيم غذايي سرشار از فيبر شامل خوراكي‌هايي مثل بروكلي، هويج، چغندر، گوجه فرنگي، خيار، تخم كدو، جوانه گندم و خوراكي‌ها و سبزيجات سبز رنگ مي‌شود. درواقع، تغذيه مناسب به جلوگيري از آپانديس كمك مي‌كند و باعث روان شدن حركت روده خواهد شد.

اگر در دوره نقاهت به سر مي‌بريد، مي‌توانيد سالاد سبزيجات بخارپز و سوپ مرغ بخوريد، بعد از جراحي، از خوردن خوراكي‌هايي مانند شكر تصفيه شده و محصولات لبني پرهيز كنيد.

تسكين درد آپانديس با آب خيار
اگر التهاب آپانديس داريد، بايد آب خيار و سبزيجات تازه بخوريد. براي تسكين درد آپانديسيت، مي‌توانيد آب هويج، خيار و چغندر مصرف كنيد.

ليمو و نعناع
ليمو سرشار از ويتامين C است و سيستم ايمني بدن را تقويت مي‌كند. براي كاهش علائم و درد آپانديسيت، آبليموي تازه را به نصف فنجان آب و عسل اضافه كنيد و به صورت روزانه اين تركيب جادويي را مصرف كنيد. همچنين معجون جادويي ليمو و نعناع مي‌تواند علائم آپانديس مثل حالت تهوع و استفراغ و حتي دردهاي شكمي را كاهش دهد؛ براي كاهش درد آپانديس مي‌توانيد از پودر و برگ نعناع به صورت جداگانه در سالاد سبزيجات هم استفاده كنيد.

معجون برگ ريحان و پودر زنجبيل
اين تركيب جادويي التهاب آپانديس را از بين مي‌برد. ريحان تركيبات فنول و فلاونوئيد دارد كه به كاهش گازهاي روده كمك مي‌كند. همچنين، اگر تب خفيف كه يكي از علائم آپانديس است، داشته باشيد، اين گياه به عنوان يك تب بر عمل مي‌كند. با تركيب و دمنوش گياهي ريحان و زنجبيل ( تركيب جينجرول ضد التهاب در زنجبيل ) به جنگ باكتري‌ها، عفونت‌هاي روده و قسمت‌هاي مختلف بدن برويد تا آپانديس شما هم از درد و تورم ناشي از عفونت بدن در امان بماند.

گياه قاصدك
گياه قاصدك در طب چيني به عنوان گياه سم زدا براي درمان بسياري از مشكلات شكمي به كار مي‌رود. اين گياه سرشار از پتاسيم است و خاصيت ملين كننده دارد كه به تسكين درد و التهاب روده و آپانديس كمك مي‌كند؛ اگر اين مشكلات را داريد، چاي قاصدك را امتحان كنيد.

سير
سير درمان كننده التهاب و عفونت‌هاي بدن است. اگر مي‌خواهيد آپانديسيت را مهار كنيد، يك حبه سير تازه را بجويد، سپس يك ليوان آب بنوشيد، بهتر است اين كار را به صورت ناشتا انجام دهيد.

پيشنهاد مطالعه : براي اطلاع بيشتر درباره خواص جادويي سير به مقاله ” خوردن سير ناشتا معجزه مي كند ” مراجعه كنيد.

مصرف حبوبات و ماش
ماش به خانواده عدس و نخود تعلق دارد. ماش مقدار زيادي فيبر، پروتئين، پتاسيم، منيزيم، مس و آنتي اكسيدان دارد و به دليل همين مواد مغذي يكي از بهترين گزينه‌هاي درماني ‌براي آپانديسيت محسوب مي‌شود. درواقع، حبوبات از تجمع سموم در آپانديس جلوگيري مي‌كنند. براي كاهش علائم آپانديس پزشكان توصيه مي‌كنند كه يك مشت ماش را به مدت يك شبانه روز در آب خيس كرده و بخوريد.

جينسينگ
جينسينگ يك ماده تقويت كننده سيستم ايمني است و خواص التهابي منحصر به فردي دارد. اين گياه آنتي اكسيدان‌هاي طبيعي زيادي دارد كه درد مزمن و التهاب بدن را كاهش مي‌دهد. براي كاهش علائم و درد آپانديسيت، اين گياه را به مدت ۱۵ دقيقه در ۵۰۰ ميلي‌ليتر آب بجوشانيد، سپس آن را صاف كرده و به آن شيرين كننده اضافه كنيد. چاي جينسينگ را سه بار در روز بنوشيد تا به نتيجه درماني دلخواه برسيد.

روغن كرچك و بادام
روغن كرچك يك درمان خانگي معتبر براي آپانديسيت است. اين روغن، انسداد و التهاب روده را كاهش مي‌دهد. مصرف اين روغن گياهي در كنار روغن بادام به صورت خوراكي يا ماساژ دادن ناحيه متورم و ملتهب با آن باعث تسكين درد آپانديسيت مي‌شود.

تخم شنبليله
تخم شنبليله تركيبات ضد ميكروبي قوي دارد كه فرايند گوارش را بهبود مي‌بخشد. اگر التهاب آپانديس شما شديد باشد، به گونه‌اي كه بدن شما را درگير عفونت و چرك كند، مي‌توانيد از تخم شنبليله استفاده كنيد. براي تهيه چاي با تخم شنبليله، مقداري از آن را در يك ليوان آب خيس كنيد و به مدت ۱۰ دقيقه بجوشانيد، از اين دمنوش گياهي روزي دو ليوان ميل كنيد.

پيشنهاد مطالعه: براي اطلاع بيشتر درباره خواص سبزيجات به مقاله ”  سبزي خوردن ؛ فيبر و آنتي اكسيدان طبيعي ” مراجعه كنيد.

 

درمان دارويي آپانديسيت با آنتي بيوتيك 
گاهي اوقات، مشكل آپانديس شما و التهاب و درد ناشي از آن بسيار شديد است، به گونه‌اي كه درمان‌هاي خانگي و گياهان دارويي مختلف نمي‌توانند چرك، عفونت و التهاب آن را كاهش دهند؛ در اين مواقع، بهتر است با تجويز پزشك آنتي بيوتيك مصرف كنيد؛ مثلا اگر آپانديس شما پاره شده باشد، بايد آنتي بيوتيك بخوريد، اگر از رقيق كننده خون وارفارين يا آسپرين استفاده مي‌كنيد، حتما با پزشك مشورت كنيد.

نظر شما درباره اين بيماري، علت و علائم آن چيست؟ هميشه پيشگيري بهتر از درمان است؛ پس همين حالا با درمان‌هاي گياهي و خانگي جلوي التهاب روده و عفونت در قسمت‌هاي مختلف بدن را بگيريد تا دچار عارضه خطرناك آپانديسيت نشويد؛ به خاطر داشته باشيد كه مجله دلتا پزشك خانواده شما است.


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1398/10/25 ساعت: ۱۳ توسط:deltahealth :

علائم يائسگي در زنان چيست؟

تا به حال براي شما پيش آمده است كه در اتوبوس يا مترو به خانم ميانسالي كه يك بادبزن در دست دارد و از شدت گرما كلافه شده است، خيره شويد؟ گرگرفتگي يكي از علائم شايع يائسگي زنان است، با مجله سلامتي دلتا همراه باشيد.

يائسگي در زنان يك امر طبيعي است كه با توقف چرخه قاعدگي و كاهش فعاليت هورموني در خانم ها اتفاق مي‌افتد، علائم يائسگي در زنان چيست؟ يكي از شايع ترين علائم يائسگي در خانم ها گرگرفتگي هاي مكرر است كه البته براي رفع اين مشكل راهكار هاي درماني مختلفي وجود دارد.

درباره يائسگي، علت و علائم آن چه مي‌دانيد؟ سن يائسگي در خانم ها معمولا چند است؟ آيا مي‌دانستيد كه خانم ها ممكن است يائسگي زودرس را تجربه كنند؟ خانم هاي عزيز مي‌دانيم كه به شدت علاقه مند هستيد كه درباره يائسگي بيشتر بدانيد؛ پس صفحه سلامتي مجله دلتا را ورق بزنيد.

 

يائسگي زنان چيست؟ 
يائسگي يعني چه؟ يائسگي در زنان يك امر طبيعي و بيولوژيك است كه در اثر توقف چرخه قاعدگي در بدن آن ها اتفاق مي‌افتد كه البته با علائم خاصي همراه است. درواقع، با افزايش سن، فعاليت تخمدان ‌ها و ترشح هورمون‌ هاي زنانه ( استروژن و پروژسترون ) كاهش پيدا مي‌كند و همين مسئله باعث قطع خون ريزي رحم و دوره قاعدگي ( پريود يا عادت ماهانه ) مي‌شود، به دوره پس از قطع شدن قاعدگي خانم ها دوران يائسگي گفته مي‌شود.

 

سن يائسگي در زنان 
بعد از بيماري هاي مختلف زنانه مثل عفونت هاي ادراري، عفونت مثانه، سرطان سينه و … حالا نوبت به عارضه قاعدگي و يائسگي خانم ها مي‌رسد. درباره سن يائسگي چه مي‌دانيد؟

سن شروع يائسگي در زنان متفاوت است، به طور متوسط ۵۱ سالگي سن يائسگي در خانم ها است ولي اين مسئله از ۴۵ تا ۵۱ سالگي متغير خواهد بود؛ چون اين روند طي يك دوره چند ساله اتفاق مي‌افتد.

پيشنهاد مطالعه: براي اطلاع بيشتر درباره بيماري هاي زنان به مقاله ” ۵ سرطان خطرناك در كمين زنان ” مراجعه كنيد.

دوره هاي يائسگي زنان 
اگر تصور مي‌كنيد با شروع دوره يائسگي به طور ناگهاني و كامل خونريزي رحم قطع مي‌شود، سخت در اشتباهيد، خانم هاي عزيز ممكن است شما يائسه شده باشيد اما همچنان رحم شما خونريزي كند و به قول معروف پريود شويد. دوره هاي يائسگي در زنان چگونه است؟

دوران حوالي يائسگي ( دوره قطع و وصل شدن پريود و عادت ماهانه )
 اين دوره ( خونريزي نزديك به قاعدگي ) زماني است كه علائم يائسگي شروع مي‌شود ولي هنوز خونريزي رحم و عادت ماهيانه وجود دارد، سطوح هورموني به صورت نامنظم بالا و پايين مي‌رود و خانم ها دچار گر گرفتگي و تغيير در عادات ماهانه خود مي‌شوند.

دوران پس از يائسگي 
 ۱۲ ماه پس از آخرين دوره قاعدگي را دوران پس از يائسگي مي‌گويند كه در اين دوره تخمدان‌ ها، تخمك آزاد نمي‌كنند و سطح هورمون هاي بدن زنان كاهش پيدا مي‌كند و رفته رفته خونريزي و پريود خانم ها قطع مي‌شود. جالب است بدانيد كه در اين دوران، هورمون‌ هاي جنسي زنانه مثل استروژن، پروژسترون و آندروژن متوقف مي‌شوند.

 

يائسگي زودرس زنان چيست؟ 
اگر سن يائسگي در زنان كاهش پيدا كند، خانم ها با يائسگي زودرس مواجه مي‌شوند كه البته اين بيماري هم علائم خاص خودش را دارد. درواقع، اين احتمال وجود دارد كه يك خانم، يائسگي را قبل از ۵۵ سالگي تجربه كند. يائسگي زود هنگام معمولا در زناني اتفاق مي‌افتد كه قبل از ۴۵ سالگي وارد مرحله‌ يائسگي شوند؛ به عبارت ساده تر، اگر يائسه شده‌ايد اما سن شما ۴۰ سال يا كمتر است؛ به اين معني است كه به يائسگي زودرس دچار شده‌ايد.

      علائم اوليه يائسگي زودرس در زنان ( پيش يائسگي ) 
اگر شما دچار پيش يائسگي شده باشيد، قطعا در كنار گرگرفتگي ( اولين علامت يائسگي زودرس ) علائم ديگري را هم تجربه خواهيد كرد؛ علائمي مثل:

حساس‌ شدن سينه‌ ها
پريود هاي سنگين‌ يا سبك‌ ( نوسان قاعدگي )
تجربه سندروم قبل از قاعدگي
خشكي بيش از حد پوست، چشم ‌ها يا دهان
سردرد و تپش قلب
درد عضلاني و مفصلي
مشكلات حافظه و تمركز
نازك ‌شدن يا ريزش مو
افزايش وزن و چاقي

علائم يائسگي در زنان ( مهم ترين علائم يائسگي ) 
همانطور كه گفتيم، شايع ترين علامت يائسگي خانم ها گرگرفتي است. با كاهش سه هورمون استروژن، پروژسترون و آندروژن علائم زير در دوران يائسگي ايجاد مي‌شود:

گرگرفتگي به عنوان شايع ترين علامت كه در اين حالت، تعادل هورمون‌ ها دچار تغيير مي‌شوند، عروق خوني به سرعت متسع شده و درجه حرارت بدن بالا مي‌رود. اين حالت باعث تعرق زياد و لرزش بدن مي‌شود، اين علائم ۳۰ ثانيه تا ۳۰ دقيقه طول مي‌كشند.
قاعدگي نامنظم ( به هم خوردن سيكل قاعدگي )
اختلالات خواب ( كم خوابي )
تغييرات هورموني و خلق و خو
كاهش ميل جنسي
بيماري قلبي
پوكي استخوان
بي‌ اختياري ادرار
خشكي واژن
 

علت يائسگي زنان 
يائسگي مي‌تواند ناشي از دلايل و عوامل مختلف باشد:

كاهش طبيعي هورمون هاي توليد مثل خانم ها ( استروژن و پروژسترون ) كه چرخه قاعدگي را تنظيم مي‌كنند؛ درواقع درنتيجه افزايش سن دوره هاي قاعدگي خانم ها تغيير مي‌كند و خانم ها نزديك به دهه ۴۰ يا ۵۰ سالگي با يائسگي و علائم آن مواجه مي‌شوند.
     علت يائسگي زودرس زنان 
يائسگي زودرس در خانم ها مي‌تواند به علت هاي مختلف مثل مصرف بيش از حد سيگار و دخانيات، نقص هاي ژنتيكي، بيماري هاي خودايمني خاص مثل روماتيسم مفصلي، صرع يا اختلال غده تيروئيد ايجاد شود.

تشخيص يائسگي زنان ( آزمايش يائسگي ) 
اگر شما علائم يائسگي را داشته باشيد، پزشك زنان، آزمايش خون و يائسگي را براي بررسي سطح هورمون هايي مثل هورمون تحريك كننده فوليكول (FSH)، استروژن (استراديول) و هورمون تحريك كننده تيروئيد (TSH) تجويز مي‌كند.

عوارض يائسگي زنان ( عوارض بعد از يائسگي خانم ها ) 
پس از يائسگي، خطر ابتلا به بيماري هاي خاص افزايش پيدا مي‌كند، شايع ترين بيماري هايي كه با يائسگي مرتبط است:

بيماري قلبي
پوكي استخوان
بي اختياري و عفونت ادرار
افزايش وزن و چاقي

جلوگيري از يائسگي 
همانطور كه مي‌دانيد، هميشه پيشگيري بهتر از درمان است؛ اگر علائم يائسگي را داريد، علاوه بر تغذيه و ورزش بهتر است اقدامات درماني و پزشكي ديگري مثل انجام دادن آزمايش هاي لازم براي چكاپ سالانه، آزمايش تيروئيد، ماموگرافي، غربالگري ( معاينه رحم، لگن و پستان ها ) و … را انجام دهيد تا خيال‌تان راحت باشد. اگر پس از يائسگي خونريزي واژن داشتيد، حتما به پزشك مراجعه كنيد.

 

درمان يائسگي و گرگرفتگي زنان 
براي درمان يائسگي زنان و كاهش علائم آن روش ها و راه هاي متفاوتي مثل درمان هاي دارويي و گياهي وجود دارد، در ادامه به برخي از آنها اشاره خواهيم كرد:

درمان دارويي يائسگي ( درمان قطعي يائسگي زودرس )
براي درمان يائسگي و گر گرفتگي هاي ناشي از آن دارو هاي مختلفي وجود دارد كه البته مصرف آنها بايد با تشخيص پزشك باشد. درمان هاي دارويي براي كنترل علائم يائسگي مي‌توانند شامل اين موارد باشند:

هورمون درماني
دارو هاي ضد افسردگي با دوز پايين
دارو ها براي درمان پوكي استخوان
قرص گياهي يائسگي
قرص گرگرفتگي يائسگي
درمان گياهي يائسگي ( گر گرفتگي يائسگي )
به طور كلي، در كنار ورزش ( يوگا ) و ترك سيگار، داشتن رژيم غذايي متعادل شامل انواع ميوه ها، سبزيجات و غلات سبوس دار و مصرف چربي هاي اشباع و حتي مكمل هاي ويتامين d‌ و كلسيم مي‌توانند علائم يائسگي را تسكين دهند. برخي از اين گياهان مفيد:

گياه توت مار سياه
گياه توت مار سياه با همين نام عجيبش در ميان بسياري از زنان مبتلا به علائم يائسگي بسيار محبوب است. البته در مصرف اين گياه نبايد زياده روي كرد؛ چون اين مكمل مي‌تواند براي كبد و سينه مضر باشد.

آگنوگل
اين دارو حاوي گياه پنج انگشت است و به علت خواص فيتواستروژنيك مي‌تواند گرگرفتگي، احتباس مايعات، افسردگي و ديگر علائم يائسگي را بهبود بخشد.

سيمي فوگل
اين داروي گياهي حاوي بلاك كوهش ( نوعي گياه درماني ) است كه براي رفع گرگرفتگي خانم ها گزينه مناسبي است. همچنين اين دارو اثر ملايمي روي واژن دارد و از خشكي آن جلوگيري مي‌كند. اگر اختلال خواب ناشي از يائسگي داريد، اين داروي گياهي را امتحان كنيد.

به پايان يك مطلب ديگر سلامتي رسيديم، خانم هاي عزيز اميدواريم كه خواندن اين مقاله بتواند علائم يائسگي و حتي درد قاعدگي شما را درمان كند؛ مجله دلتا پزشك خانواده شما است.


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1398/10/25 ساعت: ۱۳ توسط:deltahealth :

علائم سندروم روده تحريك پذير (IBS)

بيماري ibs چيست؟ با التهاب روده خود چه كنيم؟ آيا سندروم روده تحريك پذير خطرناك است؟ علائم و راهكار هاي درمان اين بيماري چيست؟ با مجله سلامتي دلتا همراه باشيد.

بيماري (IBS) يا همان سندروم روده تحريك پذير يك ناراحتي مربوط به دستگاه گوارش و روده است كه در افراد مختلف با علائم خاصي مثل يبوست يا اسهال شديد خودش را نشان مي‌دهد البته يكي از دلايل مهم ابتلا به اين بيماري استرس و افسردگي بيش از حد است كه روده و عمل هضم غذا را با مشكل مواجه مي‌كند. همه چيز درباره بيماري (IBS) و علائم سندروم روده تحريك پذير در مجله دلتا است؛ با ما همراه باشيد.

 

سندروم روده تحريك پذير (IBS) چيست؟ 
بيماري (IBS) مانند مشكلات ديگر ( بيماري كرون و سلياك ) نوعي التهاب روده و ناراحتي دستگاه گوارش است كه البته هيچ نشانه جدي و خاصي ندارد. فردي كه دچار اين سندروم و بيماري است ممكن است با درد هاي شكمي، اسهال يا يبوست يا هر دوي آنها مواجه شود. اين بيماري خاموش ممكن است در ذهن فرد بيمار اين تصور را ايجاد كند كه دچار مسموميت غذايي شده است كه البته اگر اين بيماري بدون درمان و ادامه دار باشد، ممكن است فرد را با مشكلات جدي تري مثل سرطان روده بزرگ مواجه كند.

 

علت سندروم روده تحريك پذير 
همانطور كه گفتيم، از علل شايع اين بيماري استرس هاي مكرر و شديد يا عفونت هاي خاص است كه روده را درگير مي‌كند. البته محققان هنوز دليل اصلي ابتلاي افراد به سندرم روده تحريك پذير را نمي‌دانند. با اين حال، عواملي كه محرك ابتلاي فرد به سندرم روده تحريك پذير است، شامل مصرف بعضي غذا ها و خوراكي ها مثل شير، شكلات و … است. تغييرات هورموني زنان (در دوران قاعدگي)، مصرف بعضي از انواع آنتي بيوتيك ها، عفونت در دستگاه گوارش و عوامل ژنتيكي مي‌توانند از دلايل ديگر ابتلا به اين سندرم باشند.

 

علائم سندروم روده تحريك پذير (IBS) 
نشانه ها و علائم سندرم روده تحريك پذير، بين افراد مختلف متفاوت است، از علائم شايع اين بيماري:

درد در ناحيه پايين شكم
نفخ و باد شكم
اسهال يا يبوست ( يا هر دو آنها )
وجود مخاط در مدفوع
احساس نياز به دفع سريع مدفوع ( به خصوص صبح ها)
تسكين درد بعد از اجابت مزاج
پيشگيري از سندرم روده تحريك پذير 
شما نمي‌توانيد به طور جدي و دقيق از ابتلا به سندرم روده تحريك پذير، پيشگيري كنيد اما مواردي مثل رژيم غذايي مناسب، مصرف مايعات، ورزش كردن، ترك سيگار و كاهش مصرف كافئين مي‌تواند از شدت اين بيماري بكاهد، در ادامه به برخي از راهكار هاي درمان اين بيماري اشاره خواهيم كرد.

 

درمان سندروم روده تحريك پذير (IBS) 
آيا بيماري ibs خطرناك است؟ مثل هميشه طب سنتي به كمك شما مي‌آيد. همانطور كه اشاره كرديم، پيروي كردن از يك رژيم غذايي مناسب، مصرف مايعات و فيبر فراوان در كنار درمان هاي دارويي مثل مصرف قرص ضد اسهال و يبوست يا روان كننده هاي گياهي روده و حتي ورزش كردن همه مي‌توانند از جمله راهكار هاي درماني براي كاهش التهاب روده باشند؛ در ادامه به برخي از درمان هاي خانگي اشاره خواهيم كرد.

درمان خانگي و گياهي سندروم روده تحريك پذير 
رژيم غذايي فيبر دار
براي درمان اين بيماري بهتر است با يك رژيم غذايي سبك شروع كنيد. خوردن وعده هاي غذايي كوچك تر و غذا هاي سبك تر كه چربي پايين تري دارند، مي‌تواند بسيار كمك كننده باشد. در صورتي كه IBS شما با نشانه يبوست همراه باشد، مصرف فيبر و سبزيجات ضد نفخ بسيار مفيد است.

بنابراين تا مي‌توانيد از مصرف كافئين و غذا هايي كه موجب نفخ شكم مي‌شوند (مانند لوبيا، كلم بروكلي، كلم بروكسل و كلم) پرهيز كنيد. همچنين، توجه داشته باشيد كه لاكتوز ( قند موجود در لبنيات ) باعث تحريك روده شما نشود.

 

لبنيات پروبيوتيك بخوريد
اين باكتري هاي “خوب” در روده شما زندگي مي‌كنند. انواع بسياري زيادي پروبيوتيك وجود دارند كه بهترين  آن ها در ماست شناخته شده است. پس در انتخاب نوع لبنيات دقت كنيد؛ مثلا شما مي‌توانيد بعد از هر وعده غذايي ماست بخوريد يا نصف قاشق چاي‌خوري اسپرزه گياهي را با يك فنجان ماست حدود يك ساعت قبل از ناهار و شام ميل كنيد.

روغن نعنا
اگر درمان طبيعي را ترجيح مي‌دهيد، روغن نعناع را امتحان كنيد. برخي مطالعات دانشمندان نشان مي‌دهند كه روغن نعناع مي‌تواند علائم IBS را تسكين دهد.

بذر كتان
بذر كتان حاوي مقدار زيادي فيبر براي دفع سموم بدن است. علاوه بر اين، دانه كتان منبع خوبي از اسيد هاي چرب امگا ۳ است. يكي از مهمترين مزيت هاي بذر كتان قدرت آن در هضم غذا است.

آب زنجبيل
آب زنجبيل تازه را فراموش نكنيد. براي كاهش التهاب روده، مي‌توانيد از مخلوط آب زنجبيل، ليمو و عسل به صورت ناشتا استفاده كنيد. همچنين مصرف دمنوش هاي گياهي مثل چاي بابونه و چاي سبز هم مي‌توانند به درمان اين بيماري و كاهش التهاب كمك كنند.

شما كدام يك از درمان هاي خانگي را بيشتر مي‌پسنديد؟ اگر التهاب روده خفيف داريد با اين روش هاي درماني ساده از شدت يافتن اين بيماري جلوگيري كنيد؛ مجله دلتا پزشك خانواده شما است.


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1398/10/21 ساعت: ۱۶ توسط:deltahealth :

خواص باميه ؛ خوراكي ضد ديابت

باميه ديابت را درمان مي‌كند! بله درست شنيديد. درباره خواص باميه چه مي‌دانيد؟ با مجله  سلامتي دلتا همراه باشيد.

باميه ضد ديابت است. تعجب نكنيد! منظور ما گياه سبز و خوردني باميه است كه به عنوان يك ماده غذايي ارزشمند در كشور هاي آسياي جنوبي، آمريكا و آفريقا طرفداران خاص خودش را دارد. گياه باميه يكي از سبزيجات مهم در آشپزي مردم هند است؛ يك چاشني خوشمزه و پر خاصيت كه درمان هزار و يك درد شما است، تا به حال خورشت باميه يا ترشي آن را امتحان كرده‌ايد؟ با مجله دلتا همراه باشيد.

 

طبع گياه باميه 
طبع باميه سرد و تر است. درباره ارزش غذايي باميه چه مي‌دانيد؟ گياه باميه ارزش غذايي فراواني دارد؛ از پروتئين گرفته تا چربي، كربوهيدرات، فيبر و ويتامين c در اين گياه يافت مي‌شود؛ باميه سرشار از كلسيم است كه از پوكي استخوان جلوگيري مي‌كند. با ما همراه باشيد تا درباره خواص باميه بيشتر بدانيد.

 

خواص باميه در طب سنتي 
باميه چه خاصيتي دارد؟ درباره خواص گياه باميه چه مي‌دانيد؟ يكي از خاصيت هاي باميه فيبر فراوان موجود در اين گياه است؛ درباره فوايد باميه هر چه بگوييم باز هم كم است؛ مثلا يكي از موارد پركاربرد اين گياه، درمان ديابت و كنترل قند خون است، اين گياه با آنتي اكسيدان هاي فراواني كه دارد مانند چاي سبز باعث لاغري و تناسب اندام بدن مي‌شود. با ما همچنان همراه باشيد تا درباره خواص باميه اطلاعات بيشتري كسب كنيد.

فوايد باميه براي هضم غذا
گياه باميه باعث هضم غذا مي‌شود، باميه سرشار از فيبر فراوان است كه به دستگاه گوارش كمك مي‎كند، مطالعات دانشمندان نشان مي‌دهد كه فيبر بالاي موجود در  باميه از بيماري قلبي جلوگيري مي‌كند و سرطان روده را بهبود مي‌بخشد.

خواص باميه براي لاغري
آيا باميه براي لاغري خوب است؟ مصرف باميه يا آب آن به دليل وجود پلي ساكاريد ها خاصيت چربي سوزي دارد و شما را لاغر مي‌كند. مصرف منظم باميه خورشتي، چه به صورت خام يا پخته از چاقي جلوگيري مي‌كند؛ زيرا باميه از مواد غذايي كم كالري با فيبر فراوان و مواد معدني غني است.

فيبر موجود در باميه به شما احساس سيري طولاني مدت مي‌دهد و مثل يك ضد اشتها عمل مي‌كند. باميه خاصيت ديورتيك و ادرار آوري دارد كه به دفع آب اضافي بدن كمك مي‎كند و باعث كاهش وزن و لاغري مي‎شود؛ معجزه آب باميه براي لاغري را همين امروز به واقعيت تبديل كنيد.

خواص باميه براي ديابت و چربي خون
خاصيت باميه براي ديابتي ها چيست؟ يكي از فوايد باميه خشك، كنترل قند خون و ديابت است. باميه هم مثل ميوه كيوي، سطح گلوكز خون و ميزان كلسترول و چربي آن را تنظيم مي‌كند.

 

خواص باميه خورشتي براي سم زدايي بدن
از گياه باميه به عنوان يك سم زداي طبيعي بدن استفاده مي‌شود؛ اين سبزي ماده لزجي دارد كه به دفع مواد زائد و سموم سيستم گوارش و كبد كمك مي‎كند.

باميه سبز؛ تقويت كننده مغز و حافظه
خوردن باميه ريسك ابتلا به آلزايمر و ديگر بيماري هاي عصبي را كاهش مي‌دهد؛ زماني كه شما به صورت مرتب اين گياه را مصرف كنيد، آسيب هايي كه به مغز وارد شده است، ترميم مي‌شوند؛ باميه مثل كندر حافظه را تقويت مي‌كند.

خواص درماني باميه براي سلامت قلب
فولات موجود در گياه باميه باعث سلامت قلب و عروق مي‌شود؛ اين ماده با افزايش نيتريك اسيد مي‌تواند از قلب شما محافظت و با راديكال هاي آزاد مقابله كند. آب باميه گرفتگي رگ هاي خوني را برطرف مي‌كند.

خواص باميه در بارداري
هر نصف فنجان باميه پخته شده حدود ۳۷ ميكروگرم فولات دارد كه به سوخت و ساز كربوهيدرات ها، پروتئين و چربي كمك مي‌كند. فوليك اسيد يا همان ويتامين B9 موجود در باميه يك ماده ضروري براي خانم هاي باردار است.

 اگر حامله هستيد، خورشت باميه را امتحان كنيد؛ مصرف باميه در شيردهي هم بسيار مفيد است. همچنين گياه باميه براي تقويت جنسي و تعادل هورمون هاي زنانه بسيار مفيد است و از عفونت هاي ادراري جلوگيري مي‌كند.

باميه و يبوست
باميه يك ملين طبيعي است كه روده بزرگ را نرم و لزج مي‌كند. محتواي فيبري باميه مي‌تواند آب را جذب كرده و روده بزرگ را منعطف تر كند؛ در اين صورت، يبوست شما بر طرف خواهد شد. باميه عمل دفع را با لغزنده كردن روده بزرگ، آسان تر مي‌كند.

باميه گياه ضد افسردگي
اگر افسردگي فصلي داريد، در كنار زعفران و گل گاو زبان، باميه بخوريد. منيزيم موجود در گياه باميه مي‌تواند اعصاب شما را آرام كند. بهتر است در كنار دمنوش هاي گياهي، باميه را هم امتحان كنيد.

 

درمان سرماخوردگي با گياه باميه
اگر مشكل گلودرد، عفونت يا سرماخوردگي داريد، گياه باميه را امتحان كنيد. باميه دشمن سرماخوردگي و آنفولانزا است كه اثر ضد ويروسي و ضد باكتري دارد؛ آب باميه گلودرد را تسكين مي‌دهد. همچنين ويتامين c‌ موجود در اين گياه براي درمان آسم و تسكين التهاب بدن بسيار مفيد است.

باميه گياه ضد سرطان
همانطور كه گفتيم، باميه گياه ضد سرطان است كه آنتي اكسيدان هاي طبيعي زيادي دارد؛ اين گياه با راديكال هاي آزاد مبارزه مي‌كند و سلول هاي سرطاني را از بين مي‌برد.

خواص باميه براي زيبايي پوست و مو
ويتامين c موجود در گياه باميه از پيري پوست جلوگيري مي‌كند؛ درواقع اين گياه با راديكال هاي آزاد كه باعث پيري و چين و چروك پوست مي‌شوند، مبارزه مي‌كند. ويتامين a موجود در باميه هم يك گزينه حياتي براي تضمين درخشندگي و زيبايي پوست است. اسكراپ آب باميه يا استفاده از ژل موي باميه جوش و آكنه پوستي را برطرف مي‌كند.

فوايد باميه براي درمان آب مرواريد
با ويتامين a و بتا كاروتن موجود در گياه باميه مي‌توانيد بينايي خود را تقويت كنيد. استفاده از باميه خورشتي در غذا ها آب مرواريد چشم را برطرف مي‎كند.

باميه؛ ضد پوكي استخوان
كلسيم و ويتامين k به بدن كمك مي‌كنند تا استخوان ها سالم و محكم بمانند؛ كلسيم موجود در گياه باميه يكي از مواد معدني مهم براي تراكم استخوان ها و جلوگيري از پوكي استخوان است.

خواص باميه براي سنگ كليه
باميه مي‌تواند ريسك آسيب به كليه ها را كاهش دهد و سنگ كليه را درمان كند. آسيب هاي كليوي بيشتر از همه بيماران ديابتي را در معرض خطر قرار مي‌دهد؛ لذا مصرف منظم باميه به افراد ديابتي كمك مي‌كند تا كليه هاي سالم تري داشته باشند.

خواص پودر باميه خشك شده براي كم خوني
باميه حاوي مقدار زيادي آهن و مس است. اين مواد معدني در سالم نگاه داشتن گلبول هاي قرمز خون و توليد آن ها بسيار مهم هستند. اگر مشكل كم خوني داريد، از چاشني و غذا هايي استفاده كنيد كه با اين گياه تهيه مي‌شوند.

 

مضرات باميه 
مصرف باميه تقريبا بي‌خطر است؛ همانطور كه گفتيم، اين گياه براي خانم هاي باردار بسيار مفيد است؛ اگر مشكل ديابت داريد، باميه را به همراه قرص متفورمين مصرف نكنيد.

نظر شما درباره اين ماده غذايي ارزشمند چيست؟ ديابتي هاي عزيز اين شاه گياه يا شاه سبزي مي‌تواند قند خون شما را تا حد زيادي كنترل كند؛ منتظر چه هستيد؟ همين حالا خورشت باميه لذيذ و خوشمزه را امتحان كنيد.


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1398/10/21 ساعت: ۱۵ توسط:deltahealth :

درمان استرس و اضطراب به روش ساده!

استرس چيست؟ آيا مي‌دانستيد بسياري از بيماري ها مثل ناراحتي قلبي، افسردگي، چاقي و لاغري، آكنه هاي پوستي و حتي ريزش مو با استرس ارتباط مستقيم دارند؟ با مجله سلامتي دلتا همراه باشيد.

استرس چيست؟ درمان استرس و اضطراب چگونه است؟ قطعا همه ما اين حالت رواني خاص را در زندگي بارها و بارها تجربه كرده‌ايم، زماني كه كنترل امور و زندگي از دست ما خارج شده است يا در موقعيت هاي خطرناك و دلهره آور دچار تپش قلب شده‌ايم و حتي حمله هاي عصبي پانيك يا انواع افسردگي و فوبيا را تجربه كرده‌ايم.

حالا سوال مهم اين است كه چگونه مي‌توانيم استرس خود را كنترل كنيم؟ راهكارهاي مديريت استرس چيست؟ علائم و روش هاي درمان استرس و اضطراب چه هستند؟ مجله دلتا روان شناس سلامت شما است، با ما همراه باشيد.

 

استرس و اضطراب چيست؟ 
دست نگه داريد! چقدر ناخن هاي خود را مي‌جويد! وقت آن رسيده است كه بر ناآرامي هاي خود غلبه كنيد. طبق گفته روان‌شناسان، استرس به شرايطي گفته مي‌شود كه يك شخص احساس مي‌كند خواسته هايش بيشتر از منابع اجتماعي و فردي است كه در اختيار دارد.

يعني ما زماني احساس استرس و اضطراب را تجربه مي‌كنيم كه باور كنيم زمان، منابع يا دانش كمي براي مديريت كردن شرايط داريم؛ در واقع و به معناي ساده تر استرس زماني در ما ايجاد مي‌شود كه احساس كنيم كنترل امور از دست ما خارج شده است البته تمام اين ها به دليل ترشح هورمون كورتيزول ( هورمون استرس ) در بدن اتفاق مي‌افتد؛ در اين شرايط است كه اولين نشانه ها مثل خشم، ترس، تپش قلب، لرزش و … به سراغ ما مي‌آيد.

انواع استرس 
همانطور كه گفتيم، استرس و اضطراب حالتي رواني است كه در آن تعرق بدن زياد مي‌شود و فرد به دليل موقعيت خاص و استرس زايي كه در آن قرار گرفته است، ممكن است واكنش هاي خاصي مثل لرزش يا تپش قلب داشته باشد.

به طور كلي، استرس و عوارض ناشي از آن به دو دسته كوتاه و بلند و حتي خوب و بد ( هيجانات شاد كننده و غمگين كننده ) تقسيم مي‌شوند. البته اگر بخواهيم انواع استرس را به طور دقيق بررسي كنيم، شامل استرس هاي موردي و كوتاه مدت، استرس هاي مكرر و طولاني مدت و استرس هاي مزمن و كرونيك مي‌شوند كه البته تمام اين موارد قابل كنترل و درمان است، با ما همچنان همراه باشيد تا درباره روش هاي درمان استرس و اضطراب بيشتر بدانيد.

 

علت استرس و اضطراب
به طور معمول، اين اختلال به دلايل مختلفي مثل مشكلات خانوادگي، شكست هاي عاطفي و طلاق، مشكلات شغلي، مرگ والدين، فرزند طلاق بودن و …. ايجاد مي‎شود. مهم نيست كه شما به چه دلايلي دچار اين اختلال رواني شده‌ايد، چيزي كه اهميت دارد، اين است كه شما ياد بگيريد كه چگونه استرس خود را مديريت كنيد.

از دلايل عمده استرس و اضطراب در افراد:

مشكلات فردي و اجتماعي ( مشكلات اقتصادي و عاطفي )
بيماري هاي رواني خاص
افسردگي
مشكلات شغلي مثل از دست دادن شغل
تنهايي يا ترس از آن
طلاق
بارداري يا سقط جنين
ترس و فوبيا

علائم و نشانه‌ هاي استرس و اضطراب 
استرس و اضطراب در هر فردي با نشانه هاي متفاوتي همراه است؛ تمام اين ها بستگي به شرايط و موقعيت بيمار دارد، درواقع هر شخصي نسبت به استرس واكنش خاصي نشان مي‌دهد، با اين حال، استرس هم مثل هر اختلال رواني و بيماري ديگري با نشانه ‌هاي عمومي همراه است:

سردردهاي مكرر
تعرق زياد دست و پا
سوزش‌ معده و حالت تهوع
حمله ‌هاي عصبي پانيك
به هم ريختن زمان خواب
عدم تمركز كافي
وسواس فكري
انزوا طلبي
خستگي مفرط
تحريك‌پذيري و عصبانيت
چاقي يا لاغري بيش از حد
احساس دست‌پاچگي و اضطراب بي‌دليل

عوارض استرس و فشار عصبي 
عوارض استرس چيست؟ درد هاي ناشي از استرس، دلشوره و اضطراب را چگونه درمان كنيم؟ استرس و اضطراب اگر كنترل و درمان نشود، نه فقط روي شغل، موقعيت هاي فردي و اجتماعي و مهارت هاي ارتباطي ما اثر مي‌گذارد بلكه باعث تشديد بيماري هاي ديگر مثل ناراحتي قلبي، سكته مغزي، افسردگي، فشار خون بالا، ريزش مو، جوش و آكنه، كهير، اختلال گوارش، چاقي يا لاغري ناشي از استرس … هم مي‌شود.

 

مديريت و كنترل استرس ( راه هاي كاهش استرس )
چه عواملي استرس زا هستند؟ چگونه مي‌توانيم استرس نداشته باشيم؟ اصلا چگونه مي‌توانيم استرس خود را كنترل كنيم؟ راه هاي مقابله با استرس چيست؟ سريع ترين راه كاهش استرس يا درمان اضطراب چيست؟ همانطور كه گفتيم، فرقي نمي‌كند كه شما به چه دليلي دچار اين عارضه شده‌ايد؛ عوامل دروني مثل افسردگي، مرگ والدين و … يا عوامل بيروني مثل نداشتن امنيت شغلي، طلاق و …! چيزي كه اهميت دارد اين است كه شما از اين موقعيت روان پريش و آسيب زننده به كمك روش هاي درماني مختلف خارج شويد.

درمان استرس شديد و تپش قلب 
براي درمان استرس و اضطراب عصبي چه بخوريم؟ اگر استرس و اضطراب شديد همراه با تپش قلب داريد، راهكار هاي گياهي و دارويي از بهترين گزينه هاي درماني براي كمك به شما هستند.

درمان و كاهش استرس با دارو ( قرص ضد استرس گياهي يا شيميايي )
گاهي اوقات، استرس شما آنقدر شديد است كه روان درمانگر شما چاره‌اي جز تجويز دارو و قرص هاي ضد استرس و همچنين دارو هاي ضد افسردگي ندارد. اگر استرس شما همراه با تپش قلب باشد، قرص پروپرانولول براي شما گزينه مناسبي است، همچنين قرص ضد استرس ديازپام يا ويرانول براي كاهش استرس هم به عنوان يك داروي خواب آور مي‌تواند مشكل شما را حل كند.

درمان استرس و اضطراب با گياهان دارويي و طب سنتي
اگر مدام استرس داريد و بي‌قرار هستيد، به جاي مصرف كافئين، دمنوش هاي گياهي را امتحان كنيد. از جمله گياهان دارويي كه اضطراب شما را كنترل و درمان مي‌كنند؛ چاي بابونه، گل ساعتي، سنبل كوهي، رازك و اسطوخودوس هستند. حتي استفاده از روغن و رايحه اين گياهان هم مي‌تواند استرس را برطرف كند.

 

پيشگيري از استرس و اضطراب (از بين بردن استرس قبل از استرس) 
ورزش كنيد؛ انجام دادن حركات مديتيشن و يوگا به صورت روزانه مي‌تواند سلامت جسم و روان شما را تضمين كند.
مصرف الكل، سيگار و كافئين را كاهش دهيد.
حمام جنگلي به شيوه چشم بادامي ها ( آخر هفته را در طبيعت بگذرانيد.)
تغذيه و رژيم غذايي مناسب ( مصرف ميوه و سبزيجات فيبر دار )
اميدوار هستيم بعد از خواندن اين مطلب، استرس شما كاملا برطرف شده باشد؛ اگر هنوز هم اضطراب داريد، بهتر است درمان خود را با يك فنجان دمنوش گياهي شروع كنيد؛ نوش جان!


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1398/10/17 ساعت: ۱۶ توسط:deltahealth :

درمان سنگ كيسه صفرا بدون جراحي!

درمان سنگ كيسه صفرا در خانه! بهترين نوشيدني هاي مناسب براي اين بيماري را مي‌شناسيد؟ درمان هاي گياهي و خانگي آن را چطور؟ با مجله دلتا همراه باشيد.

درمان سنگ كيسه صفرا بدون جراحي امكان پذير است؛ همه چيز به شما بستگي دارد؛ البته به تغذيه، ورزش و سبك زندگي شما! علت و علائم سنگ كيسه صفرا چيست؟ آيا مي‌دانستيد كه زنان بيشتر از مردان در معرض اين بيماري خطرناك قرار دارند؟ چگونه مي‌توان براي هميشه از شر اين سنگ هاي زرد و كوچك خلاص شد؟ شايد درمان هاي خانگي بتوانند به شما كمك كنند، با مجله دلتا همراه باشيد.

https://delta.ir/mag/wp-content/uploads/2020/01/كيسه-صفرا-1-300x191.jpg 300w" data-sizes="(max-width: 829px) 100vw, 829px" data-was-processed="true" width="829" height="528">

سنگ كيسه صفرا چيست؟ 
صفرا چيست؟ سنگ كيسه صفرا توده هاي سفتي هستند كه در صفرا يا مجراي صفرايي توليد مي‌شوند. كيسه صفرا يك كيسه كوچك واقع در سمت راست بدن (زير كبد) است. برخي از مواد شيميايي موجود در كيسه صفرا مي‌تواند به يك سنگ بزرگ يا چند ذره كوچك تبديل شود، اگر اين سنگ ها مثل سنگ كليه دفع نشوند، مي‌توانند براي سلامت بيمار بسيار خطرناك باشند.

انواع سنگ كيسه صفرا 
اين سنگ هاي كوچك و بزرگ به رنگ هاي مختلف مثل زرد و قهوه‌اي كيسه صفرا را پر مي‌كنند، در ادامه با انواع مختلف آنها آشنا مي‌شويم.

سنگ كيسه صفراي كلسترولي

 شايع‌ ترين نوع سنگ كلسترولي است كه اغلب به رنگ زرد در بدن ظاهر مي‌شوند. اين سنگ‌ هاي صفرايي معمولا از كلسترول غير حل شده تشكيل شده‌اند.

سنگ كيسه صفراي رنگدانه اي
اين سنگ ها به رنگ قهوه ‌اي تيره هستند، زماني كه صفرا بيش از حد بيلي روبين داشته باشد، اين سنگ ها در بدن ايجاد مي‌شوند.

https://delta.ir/mag/wp-content/uploads/2020/01/علت-سنگ-كيسه-صفرا-22-300x179.jpg 300w" data-sizes="(max-width: 854px) 100vw, 854px" data-was-processed="true" width="854" height="508">

علت سنگ كيسه صفرا 
همانطور كه گفتيم، سنگ صفرا در ميان زنان بيشتر از مردان توليد مي‌شود. علت تشكيل اين سنگ ها مي‌تواند متفاوت باشد؛ ژنتيك و سابقه خانوادگي، سن ( بالاي ۶۰ سال)، ديابت، اضافه وزن، مصرف دارو هاي ضد بارداري و … مي‌توانند از علت هاي شايع اين بيماري باشند.

علائم سنگ كيسه صفرا ( درد كيسه صفرا ) 
سنگ ‌هاي صفرايي هم مانند سنگ كليه و مثانه ممكن است نشانه‌ يا علائمي خاصي را ايجاد نكنند. اگر سنگ صفرا در يك كانال انتقالي قرار گيرد؛ باعث انسداد كيسه صفرا مي‌شود. از جمله علائم شايع سنگ كيسه صفرا:

درد ناگهاني در قسمت فوقاني شكم
درد زير سينه
درد پشت بين تيغه ‌هاي شانه‌ به خصوص شانه راست
حالت تهوع و استفراغ
https://delta.ir/mag/wp-content/uploads/2020/01/سنگ-صفرا-88-300x176.jpg 300w" data-sizes="(max-width: 868px) 100vw, 868px" data-was-processed="true" width="868" height="509">

درمان سنگ كيسه صفرا بدون جراحي 
براي درمان سنگ كيسه صفرا راه هاي مختلفي از جمله درمان دارويي و پزشكي، عمل جراحي ( برداشتن كيسه صفرا )، طب سوزني، يوگا و … وجود دارند، در اين ميان درمان هاي خانگي و طب سنتي مي‌توانند كمك بسيار زيادي به پيشگيري و درمان اين بيماري كنند.

شايد وقت آن شده است كه رژيم غذايي خود را تغيير دهيد، اگر مشكل صفرا داريد، رژيم گياهخواري يا رژيم غذايي كم چرب با فيبر فراوان را امتحان كنيد؛ سالاد سبزيجات به خصوص گوجه فرنگي هم مي‌تواند شروع خوبي براي پيشگيري از صفراي سنگ ساز باشد، با ما همراه باشيد تا با درمان هاي خانگي سنگ كيسه صفرا بيشتر آشنا شويد.

درمان سنگ كيسه صفرا با آب سيب يا سركه سيب
يكي از محلول هاي پاكساز كننده كيسه صفرا، مخلوط آب سيب و روغن زيتون است كه خاصيت سم زدايي بسيار قوي دارد البته تركيب آب و سركه سيب هم مي‌تواند كيسه صفرا را تميز و به دفع سنگ ها كمك كند. البته افراد مبتلا به ديابت، زخم معده و هيپوگليسمي بايد در مصرف اين آبميوه ها بيشتر مراقب باشند.

درمان سنگ كيسه صفرا با گياه قاصدك
جوشانده گياه قاصدك براي درمان مشكلات صفرا و كبد گزينه گياهي بسيار مناسبي است؛ نوشيدن عصاره و جوشانده گياه قاصدك به دفع سنگ صفرا كمك مي‌كند.

درمان گياهي سنگ كيسه صفرا با خار مريم
از گياه خار شيري يا خار مريم براي سم‌زدايي كبد، كليه، مثانه و كيسه صفرا استفاده مي‌شود. اگر مشكل سنگ صفرا داريد، از جوشانده اين گياه به صورت روزانه استفاده كنيد.

درمان صفرا با كنگر فرنگي
بعد از گوجه فرنگي، عصاره كنگر فرنگي باعث بهبود عملكرد كيسه صفرا مي‌شود. عصاره كنگر فرنگي، به افزايش صفرا كمك مي‌كند البته اين مسئله كه كنگر فرنگي به عنوان يك ماده سنگ شكن در كيسه صفرا عمل مي‌كند، در حال بررسي هاي بيشتر علمي است.

صفرا و روغن كرچك
روغن كرچك دوست كيسه صفراي شما است. اگر سنگ كيسه صفرا داريد، يك پارچه‌ را در روغن كرچك قرار دهيد، سپس آن را روي شكم و ناحيه صفرا ( محل درد ) بگذاريد و بعد از آن محل مورد نظر را ماساژ دهيد.

نعناع
نعناع فقط گياه ضد نفخ نيست كه به هضم غذا كمك كند. روغن نعناع ماده مغذي ترپن دارد؛ اضافه كردن عصاره اين گياه به چاي يا غذا مي‌تواند به عنوان يك سنگ شكن طبيعي عمل كند.

https://delta.ir/mag/wp-content/uploads/2020/01/آبليمو-300x195.jpg 300w" data-sizes="(max-width: 860px) 100vw, 860px" data-was-processed="true" width="860" height="558">

آب ليمو ( بهترين نوشيدني براي كيسه صفرا )
آب ليمو هم مانند سركه مانع از ساخته شدن كلسترول در كبد مي‌شود. به طور كلي، آب مركبات، چنين خاصيتي دارند. از آنجايي كه عملكرد صفرا و كبد به هم مرتبط است، مصرف روزانه اين نوشيدني مي‌تواند براي صفرا بسيار مفيد باشد.

البته دمنوش هاي گياهي ديگر مثل تركيب چاي سبز با ليمو و عسل هم مي‌تواند براي صفرا گزينه مناسبي باشد. براي دفع سنگ صفرا روزانه دو فنجان قهوه يا مخلوط آب گلابي و عسل مصرف كنيد.

روش هاي پيشگيري از سنگ كيسه صفرا 
هيچ وعده‌ غذايي را از دست ندهيد.
آهسته وزن كم كنيد.
از مصرف غذا هاي چرب يا سرخ شده پرهيز كنيد.
لبنيات كم چرب را انتخاب كنيد.
از روغن‌ هاي گياهي استفاده كنيد.
رژيم غذايي گياهي و پر فيبر انتخاب كنيد.
غلات كامل، سبوس و نان هاي سبوس دار بخوريد.
يك مطلب پزشكي ديگر هم به پايان رسيد، نظر شما درباره سنگ كيسه صفرا و روش هاي درمان آن چيست؟ شما كدام روش درماني را بيشتر مي‌پسنديد؟ نظرات خود را با ما در ميان بگذاريد؛ مجله دلتا پزشك خانواده شما است.


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1398/10/14 ساعت: ۱۶ توسط:deltahealth :

روش هاي افزايش تمركز و كنترل ذهن

چگونه تمركز كنيم؟ راهكار هاي افزايش تمركز و كنترل ذهن چيست؟ با مجله سلامتي دلتا همراه باشيد.


قدرت ذهن خود را دست كم نگيريد! خسته، گيج و حواس پرت هستيد؟ در محل كار و دانشگاه تمركز كافي نداريد؟ روش هاي افزايش تمركز و كنترل ذهن را مي‌شناسيد؟ چگونه مي‌توانيد حافظه خود را تقويت كنيد؟ با اين ورزش هاي ذهني و روش هاي ساده خانگي؛ با مجله دلتا همراه باشيد.

 

راهكار هاي افزايش تمركز و كنترل ذهن 
چگونه مي‌توانيم تمركز خود را افزايش دهيم؟ روش هاي تقويت حافظه و كنترل ذهن بسيار ساده‌اي وجود دارند كه ما از آنها به عنوان ورزش و تمرين هاي خانگي ياد مي‌كنيم با انجام دادن آنها مي‌توانيد به ضعف حافظه و حتي بيش فعالي و عدم تمركز خود غلبه كنيد. با صفحه سلامتي ما همچنان همراه باشيد.

تمرين تمركز ذهن ( راه هاي افزايش تمركز ) 
چگونه تمركز كنيم؟ جواب اين سؤال بسيار ساده است؛ تنها كاري كه شما بايد انجام دهيد اين است كه حواس پنجگانه خود را به كار بنديد البته با كمك اين روش هاي ساده:

تقويت حافظه و كنترل ذهن با موسيقي
گوش كردن به موسيقي ملايم باعث سلامت مغز و افزايش تمركز ذهن مي‌شود، تقويت حس شنيداري با گوش دادن به يك ملودي كلاسيك مي‌تواند حافظه و مغز را تقويت كند؛ درواقع موسيقي محرك سلول هاي مغز است و قدرت شنوايي را بالا مي‌برد.

 

تمرين انجام كار با دست مخالف ( ورزش ذهن )
شايد شما هم اين مسئله را شنيده باشيد كه چپ دست ها از ذهن خلاق تري برخوردار هستند البته اين تمرين براي تقويت هر دو نيمكره مغز طراحي شده است؛ براي يك بار هم كه شده تمرين تمركز ذهن را خلاف هميشه انجام دهيد؛ مثلا اگر راست دست هستيد، سعي كنيد با دست چپ بنويسيد يا اين كار را در امور ساده تر مثل مسواك زدن، صحبت كردن با تلفن يا حتي قاشق دست گرفتن انجام دهيد.

به خاطر داشته باشيد كه اگر مغز شما چيز هاي جديدي را تجربه و حس فيزيكي (بينايي، شنوايي، بويايي و لامسه) را با حس عاطفي تركيب كند، سالم و قوي تر باقي خواهد ماند.

تمرين افزايش تمركز ذهن با حس بويايي
براي انجام اين ورزش ذهني فقط كافي است كه در يك فضاي كاملا آرام روي صندلي در حالي كه چشمان شما بسته است، بنشينيد و از يك نفر از دوستان‌تان بخواهيد كه ميوه يا نوشيدني هاي معطر مختلف را دست شما بدهد، آنها را بو كنيد، لمس كنيد؛ بوي قهوه، بوي نعناع و هزاران ماده پر خاصيت ديگر. اين تمرين به شما كمك مي‌كند تا مسير هاي عصبي مغز فعال شوند و گيرنده هاي بيني با مركز احساسي مغز ارتباط بهتري برقرار كنند.

 

با صداي بلند كتاب بخوانيد ( تمرين قدرت ذهن )
وقتي با صداي بلند كتاب مي‌خوانيد يا به كتاب‌ خواندن ديگران گوش مي‌دهيد، نسبت به زماني كه در سكوت و بدون صدا مطالعه مي‌كنيد، از مدار هاي مغزي متفاوتي استفاده خواهيد كرد. اين حالت باعث تقويت حس شنوايي شما خواهد شد.

اگر كتاب به زبان ديگري باشد، ضمير ناخودآگاه و ذهن شما كنكاش بيشتري خواهد كرد، حتما شما هم اين نكته ساده را شنيده‌ايد كه ياد گرفتن يك زبان ديگر مي‌تواند به عنوان يك ورزش ذهني به تقويت حافظه بسيار كمك كند.

مديتيشن ؛ ورزش تمركز ذهن
مديتيشن و يوگا بهترين ورزش ذهن و مغز است؛ روي صندلي به گونه‌اي بنشينيد كه سرتان اندكي بالا و چانه رو به جلو باشد. آرام باشيد و از نظر ذهني به هيچ چيز فكر نكنيد، براي چند دقيقه به انگشت دست خود خيره شويد، بعد از مدتي، انگشت دست خود را عوض كنيد و دوباره به آن خيره شويد؛ اين كار تمركز ذهن شما را افزايش مي‌دهد. در حين مديتيشن با چشمان باز يا بسته مي‌توانيد يك موسيقي ملايم گوش كنيد.

همين تمرين را مي‌توانيد در حالت دراز كشيده انجام دهيد تا عضلات بدن شما در حالت ريلكس قرار بگيرند و ضربان قلب شما آرام تر شود. تمرين مديتيشن مي‌تواند با صداي موسيقي، آب يا صداي پرندگان و … همراه باشد؛ در اين حالت تنها كاري كه شما بايد انجام دهيد، گوش كردن و تمركز روي اين صدا هاي مختلف است.

كدام يك از ورزش هاي تمركز ذهن را بيشتر دوست داريد؟ اگر شما هم جزء آن دسته از افرادي هستيد كه مدام حواس‌تان پرت مي‌شود، بهتر است با يك مديتيشن ساده و روزانه شروع كنيد.


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1398/10/14 ساعت: ۱۶ توسط:deltahealth :

كيست دهان؛ علائم و راهكار هاي درمان آن

كيست دهان چيست؟ علائم و راهكار هاي درمان آن چگونه است؟ با مجله سلامتي دلتا همراه باشيد.


كيست دهان چيست؟ درمان خانگي كيست دهان چگونه است؟ بعد از سرطان دهان نوبت به كيست دهان مي‌رسد كه البته مي‌تواند دهان، دندان و لثه ها را درگير كند. درباره كيست دهان، علائم و راهكار هاي درمان آن چه مي‌دانيد؟ آيا اين بيماري خطرناك است؟ با مجله دلتا همراه باشيد.

 

كيست دهان چيست؟ 
كيست عفوني دهان برآمدگي هاي كوچكي است كه داخل و اطراف دهان را احاطه مي‎كند. كيست عفوني دهان كيسه هاي بافتي حاوي مايع هستند كه اين مواد از برخي عناصر شفاف به نام سرم خون ساخته شده‌اند. معمولا مايعات داخل اين كيست ها استريل هستند. البته ممكن است اين كيست ها چركي شوند و آبسه كنند كه در اين صورت درمان آن ها هم كمي سخت تر است.

انواع كيست دهان 
كيست هاي عفوني دهان هم مثل هر بيماري ديگري انواع مختلفي دارند كه بافت هاي دهان، لثه، لب، زبان و دندان ها  را با مشكل مواجه مي‌كنند. انواع شايع كيست دهان و دندان:

كيست پري ‌آپيكال يا كيست راديكولار ( كيست دندان )
اين نوع كيست دهان بيشتر از همه دندان ها را درگير مي‌كند، علت تشكيل آن عفونت درمان نشده پالپ دندان و از بين رفتن عصب دندان ها است.

كيست دنتي ژروس و كيست ادنتوژنيك ( كيست داخل لپ )
اين كيست دهان در اطراف تاج دندان عقل شكل مي‌گيرد كه در موارد حاد و پيشرفته با سرطان دهان همراه است، در اين نوع كيست دهاني، تورم در آرواره فك ديده مي‌شود اگر اين نوع كيست داخلي درمان نشود، آسيب جدي به فك و دندان ها مي‌زند.

كيست موكوسل ( كيست مخاطي دهان )
اين نوع كيست بافت هاي نرم دهان مثل زبان، قسمت دروني گونه و لب ها را تحت تأثير قرار مي‌دهد. اين كيست ها معمولا به دليل سوزش و آسيب بافتي ايجاد مي‌شوند، البته بر خلاف ديگر كيست هاي دهان اين كيست ها خود به خود از بين مي‌روند البته اين مورد درباره كيست سقف دهان و لثه سخت تر قابل درمان است.

 

علت كيست دهان
از شايع ترين علت هاي ابتلا به كيست دهان عفونت ها و آلوده شدن پالپ دندان ها است كه در انتهاي ريشه دندان و داخل استخوان ها ايجاد مي‌شود كه البته با روش هاي دارويي و خانگي قابل كنترل و درمان است.

تشخيص كيست دهان 
بهتر است براي اطمينان بيشتر، اول از همه علائم كيست دهان و دندان را در نظر داشته باشيد، همانطور كه گفتيم، اين كيست ها مي‌توانند در اطراف لب ها، دهان، دندان و لثه ها ايجاد شوند، معمولا پزشك اول از همه علائم آنها را در نظر مي‌گيرد؛ مثلا كيست هاي عفوني دندان دردناك، قرمز و متورم هستند و كيستي كه داخل مخاط دهان ايجاد شود هم به صورت زخم و تاول خود را نشان مي‌دهد.

اگر شما كيست دهان و علائم اوليه آن را داشته باشيد، يك سونوگرافي ساده همه چيز را مشخص مي‌كند البته اگر عفونت دهان شما به دندان ها هم سرايت كرده باشد، مراجعه به دندانپزشك بسيار ضروري است. در موارد خاص تر، ليزر درماني، سرما درماني يا تزريق كورتيكواستروئيد داخل كيست هم مي‌تواند بسيار مؤثر باشد.

 

درمان خانگي كيست دهان و دندان 
كيست دهان و بخش هاي مرتبط با آن قابل درمان است. البته در اين ميان، درمان كيست لثه و دندان مدت زمان بيشتري طول مي‌كشد كه البته خيلي سريع بايد جلوي پيشرفت آن گرفته شود تا عفوني و بزرگ نشوند.

درمان كيست دهان و دندان با آب نمك
نمك يك ماده طبيعي ضد التهاب است، شما مي‌توانيد از اين ماده به عنوان يك دهانشويه طبيعي استفاده كنيد تا زخم هاي لثه، روي لب و دندان ها خيلي زود برطرف شوند. براي اين منظور، نصف قاشق غذاخوري نمك را در يك فنجان آب گرم بريزيد و روزانه سه مرتبه به عنوان دهانشويه طبيعي از آن استفاده كنيد.

عسل ؛ بهترين دارو براي كيست دهان
عسل يكي از بهترين گزينه ها براي درمان موكوسل ( زخم دهاني و لب ها ) است؛ زيرا اين ماده طبيعي خاصيت ضد التهابي دارد كه به تكسين تورم ناشي از كيست دهان كمك مي‌كند. براي درمان كيست دهان، يك قاشق چايخوري عسل را با پودر زردچوبه مخلوط كنيد و اين تركيب را روي محل زخم بماليد؛ پس از ۲۰ دقيقه محل زخم و كيست را با آب ولرم بشوييد. انجام اين كار، سه مرتبه در روز الزامي است.

درمان كيست با يخ
يخ مي‌تواند التهاب، درد و سوزش ناشي از اين نوع كيست ها را التيام ببخشد و كيست هاي بزرگ دهاني را برطرف كند. براي اين منظور، مي‌توانيد از يك كمپرس سرد در ناحيه ملتهب استفاده كنيد تا تورم و درد كاهش پيدا كند.

گليسيرين
گليسيرين يكي ديگر از روش هاي درماني مؤثر براي كيست دهان يا موكوسل ( زخم لب و دهان ) است؛ زيرا با خاصيت ضد عفوني كه دارد با ميكروب ها مبارزه مي‌كند. براي درمان كيست و تومور هاي دهاني، مقداري گليسيرين گياهي را روي محل آسيب ديده قرار دهيد و اجازه دهيد تا جذب شود، سپس آن را با آب سرد بشوييد، اين كار را چهار بار در روز تكرار كنيد. البته از اين ماده به عنوان يك دهانشويه طبيعي هم مي‎توانيد استفاده كنيد.

چاي كيسه اي مرطوب
يك چاي كيسه اي مرطوب مي‌تواند شما را از شر كيست دهان و دندان نجات دهد. براي درمان زخم هاي لب و دهان مي‌توانيد از چاي كيسه اي استفاده كنيد؛ چون اين ماده حاوي اسيد تانيك است كه التهاب زخم ها را كاهش مي‌دهد.

براي اين منظور، يك فنجان چاي كيسه اي درست كنيد، سپس آن را به مدت نيم ساعت درون فريزر قرار دهيد. اين تركيب و محلول طبيعي را يك ربع در محل زخم قرار دهيد تا كيست مخاطي از بين برود.

آلوئه ورا
آلوئه ورا يك درمان مناسب براي كيست مخاطي و عفوني دهان است؛ چون خواص ضد التهابي زيادي دارد كه به كاهش درد و تورم ناشي از تومور ها كمك مي‌كند. استخراج ژل از برگ آلوئه ورا و ماليدن آن روي منطقه آسيب‌ديده و شستن آن با آب ولرم مي‌تواند به درمان كيست دهان و زخم لب ها كمك مي‌كند.

زردچوبه
زردچوبه خواص ضد باكتري و ضد التهابي قوي دارد كه مي‌تواند براي درمان كيست دهان و دندان بسيار مؤثر باشد. از مخلوط يك قاشق چاي‌خوري زردچوبه با مقداري شير، خميري به دست مي‌آيد كه گذاشتن آن روي زخم ها بسيار تسكين‌دهنده است البته براي جلوگيري از بزرگ شدن كيست هاي دهاني مي‌توانيد از آب زرد چوبه هم استفاده كنيد.

روغن كرچك
روغن كرچك يكي ديگر از دارو هاي خانگي مؤثر و طبيعي براي درمان كيست دهان است؛ چون خاصيت ضد التهابي قوي دارد كه مي‌تواند سوزش و تورم در ناحيه آسيب‌ديده را كاهش دهد. استفاده از تركيب جادويي روغن كرچك و عسل و ماليدن آن روي زخم ها به صورت سه بار در روز مي‌تواند به كوچك شدن كيست هاي دهان و دندان كمك كند.

ريشه شيرين بيان
ريشه شيرين بيان هم خاصيت ضد التهاب و تكسين‌دهنده طبيعي دارد، يك قاشق غذاخوري پودر ريشه شيرين بيان را در دو فنجان آب گرم بريزيد تا خيس بخورد. با استفاده از اين محلول، دهان خود را چند بار در روز شستشو دهيد تا زخم هاي آن بهبود پيدا كند.

به پايان يك مطلب سلامتي ديگر رسيديم، نگران كيست دهان و دندان خود نباشيد، اگر اين تومور ها و زخم هاي پوستي كه معمولا روي لب ها ظاهر مي‌شوند شما را كلافه كرده‌اند، اين راهكار هاي درماني ساده و خانگي را امتحان كنيد.


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1398/10/14 ساعت: ۱۵ توسط:deltahealth :